Владимир Седларски е изпълнителен директор на „Язаки България“ ЕООД. от месец ноември 2021 г. Той има над 15 години опит в компанията, като преди да заеме новата си роля е бил част от мениджърския и управленски екип, а в продължение на 4 години изпълнява длъжността „Директор Завод“ в гр. Ямбол и гр. Сливен. Днес той ни разказва за спецификите в управлението на японска компания в България, както и кои са най-важните източни традиции и ценности и как успешно те се комуникират и затвърждават сред многобройните служители в компанията.
От страната на изгряващото слънце до заводи в три български града – какви са причините и предимствата на развиването на такъв тип бизнес у нас?
Сами разбирате, че всеки инвеститор детайлно проучва възможни рискове, анализира плюсовете и минусите преди да предостави парите си, за който и да е проект. Щом японците, известни с пословичния си ред и дисциплина, са ни делегирали доверие за производството, значи сме издържали изключително сериозен тест и сме доказали безусловните си предимства. Автомобилният бизнес бурно се развива през последните години. Конкурентния натиск е значителен. За да оцелееш и да се развиваш в тези условия, трябва успешно да балансираш, предоставяйки оптимално съотношение между цена и качество. Изисква се гъвкавост, адаптивност, готовност непрекъснато да се учиш и едновременно да поддържаш ниско ниво на разходи. Определено имаме кадри способни адекватно да откликнат на тези предизвикателства.
Кои са основните традиции (с японски привкус) на компанията, които се стремите да предадете на служителите си и как резонират те с екипите ви в България?
Ние ефективно използваме японските принципи и системи във всекидневната ни работа. За много хора „Гемба“- реалното място, „7 Муда“- 7 загуби, „Йокотен“- разпространение, „Пока-Йоке“- избягване на грешка, „5S”- 5 думи започващи със “S” на японски SEIRI: отделяне; SEITON: разпределяне; SEISO: почистване; SEIKETSU: поддържане; SHITSUKE – дисциплина, „Доджо“- място за практикуване, и „МОТО“- основа, са непознати. Но за нашите служители те са изпълнени със съдържание и съвсем конкретни действия и процедури. В случай че говорим за нещо по-глобално, то в предприятието ни „се изповядва“ японската философия за непрекъснато усъвършенстване или „Кайзен“ (състои от думите “кай” – промяна и “зен” – добро). Или, с други думи, Кайзен означава “промяна за добро”. Това не е техника или метод, а истински мироглед, основан на убеждението, че всичко може да се подобри, дори ако изглежда, че работи добре в момента. Освен това, всички проблеми трябва се разглеждат като възможности за подобряване.
При човешки взаимоотношения стремежът ни е да се развива японската сплотеност на служителите. Не случайно девизът на Язаки е „Един за всички, всички за един“.
Успявате да поставяте теми като междукултурно разнообразие и корпоративна социална отговорност на преден план. Във времена на световни кризи и несигурност, какви са предизвикателствата пред запазването на тези ценности и защо да бъдат комуникирани в такива периоди е още по-важно?
Наистина, кризите и пораждаща се от тях несигурност създават допълнителни проблеми и съответно предизвикателства по преодоляването им. Тежките времена карат хората да се затварят, а мирогледът и амбициите им се стесняват. За просперитета на всяка организация, обаче, е необходим широк поглед, множествен подход, разнородни идеи. Защото в различни ситуации се изискват различни качества и компетенции. Динамиката на средата сменя конкурентните предимства, подходите и търсените качества. Затова всякакво разнообразие, включително и междукултурно, е жизненоважно за развитието. То дава свеж и уникален поглед на обстановката и води до нестандартни и ефективни решения. Корпоративната социална отговорност също е от изключително значение. Особено в периодите на трудност. Служителите гледат дори и за малки несъответствия предпазват от прерастването им в голям проблем, пестят време, пари, подобряват имиджа, което е много ценно и е от критично значение в трудни времена.