Вход

В нашия фокус

20.07.2022

Пламена Попова

Привличане на кадри в производствения сектор – специфики в подбора за една от най-динамичните индустрии в България

Производственият сектор в България се превърна в един от най-бързоразвиващите се сектори през последните години, демонстрирайки изключителна динамика и трансформация в работните процеси. Междувременно страната ни се превърна в още по-благоприятна дестинация за откриването на производства на множество международни компании и корпорации. Пламена Попова е част от Manpower България от повече от две години, заемаща длъжността Консултант подбор – инженеринг, производство и логистика. Естеството на работата ѝ ежедневно я сблъсква с тази индустрия и в днешната статия тя ни разказва повече за причините на динамиката в този сектор, защо международните компании избират нас и какви са спецификите при подбора за производствените позиции, било то масов или обикновен.

 

На какво се дължи динамиката в развитието на производствения сектор в България?

През последните две години наблюдаваме изключителна динамика на пазара на труда в България. Производственият сектор претърпя множество трансформации поради събитията през този период, а именно пандемията от COVID-19, инфлационните процеси, както и икономическите фактори, оказаха огромно влияние върху търсенето, селектирането, наемането и задържането на кандидати. Процесът е двустранен - от една страна са кадрите с добри технически познания и умения, които биват все по-голяма рядкост на пазара, а креативността и нестандартните методи за достигането им навлизат все повече и разчупват рамките на стандартния процес. От другата страна са работодателите, които все повече проявяват гъвкавост по отношение на различни практики за задържане, свързани с промяна във възнаграждението, различни допълнителни придобивки, бонуси, както и възможност за допълнителни курсове за квалификация на служителите си. Поради събитията от последната година имаше известна нестабилност по отношение на търсенето и наемането на нови кадри, но към момента наблюдаваме развитие в повечето производствени компании на пазара, които започват активно разширяване на своя капацитет.

 

Какво прави България благоприятна дестинация за откриването на производства на чуждестранни компании?

Бългapия e предпочитано мяcтo зa развитие на чуждестранните компании в сравнение с останалите държави в обичайната инвеститорска надпревара. Последните години наблюдаваме тенденция cтpaнaтa ни да ce пpeвpъщa във вce пo-aтpaĸтивнa дecтинaция зa гoлeмитe мeждyнapoдни производствени ĸoмпaнии. Доказателство за това са новите инвеститори, които едновременно стъпват на нашия пазар, бивайки ситуирани в различни региони на страната. Нивото на професионалната подготовка, наличието на квалифицирани кадри, условията за бизнес и ключовото географско местоположение са основни фактори за доверието на чуждестранните инвеститори. Тенденцията е все повече инвеститори да се интересуват от откриването на високотехнологични производства и развойни центрове в България. Тук следва и логичният въпрос за намирането на нишовите професионалисти. По наши преки наблюдения, някои от новите инвеститори пропускат важната част, а именно професионалната консултация с компании като Manpower България, преди да стартират инвестицията си в определен регион. В следствие на недостатъчно добър първоначален анализ, някои от тях срещат изключителни затруднения в привличането на професионалисти с висок профил, особено щом се отнася до по-отдалечени региони на страната. За щастие Manpower България предлага множество възможности за консултации, дори преди България да е решена за окончателна дестинация за стартиране на ново производство. Наш съвет към новите компании е винаги да сверяват часовниците си с най-актуални статистически данни по отношение както на нивата на възнаграждения, така и относно цялостната конюнктура на предпочитания от тях регион.

 

По какво се различава масовият от обикновеният подбор? Как тази разлика се проявява в подбора на производствени кадри?

Динамичният пазар на труда в България предлага множество възможности на всички кандидати за масови позиции, като някои от тях биват производствени оператори, складови работници, оператори на машина, продавач-консултанти, мотокаристи и други.

Ако при обикновен процес се извършва селекция на няколко кандидати и се продължава на последващ етап с тях, то при масовия процес са в пъти повече. Спрямо получената информация и желаната бройка за дадена позиция се изготвя предварителна стратегия, която да се следва. В производствения сектор масовите процеси се извършват основно за нискоквалифицирани роли, а за набирането им са необходими много ресурси, интервюта и различни маркетингови подходи.

При стандартен процес обикновено стъпките на интервюта са от 2 до 3, като последното е финално за договаряне на условията. При масов подбор се стремим да действаме с максимална скорост и в рамките на една среща да има категорично становище за наемането на кандидата. В производствения сектор навременната реакция е ключова, тъй като този тип кадри са активни на пазара, като участват в множество други процеси и при забавяне на обратна връзка се крие риск от изпускането им.

Доста често бройката на необходимия персонал е голяма, като тук има и разлика в двата процеса по отношение на търсенето на подходящите кандидати. За привличането и разпространението на информация за отворената позиция се използват различен вид канали за достигането на кадри от тези за стандартен процес, а именно радио реклама, постери по градски транспорт, флаери, билборд реклама, референтна програма. Всички тези канали целят масово разпространение на информацията, която да достигне до възможно най-много хора.

Всеки процес има своята специфика, като при масовия, ключът за успеха, според мен, се състои в добрата стиковка, предварителния план и ясния процес.