Вход

Попитахме Експертите

15.04.2024

Рада Йосифова

HR функцията като катализатор на трансформация

В последните десетилетия наблюдаване преосмисляне на HR функцията в световен мащаб. Притиснати да реагират на силно динамични пазарни, технологични и геополитически развития, компаниите осъзнават каква решаваща роля играе именно управлението на хората и техните нужди в трансформацията на организациите. С уникалната възможност да дефинират културата, структурите и процесите в една компания и да развиват стратегически талантите и HR специалистите се превръщат в централни фигури в процеса на трансформация. Повече за ролята на HR функцията като катализатор на трансформация, поканихме да разкаже Рада Йосифова, директор Човешки ресурси на AG Capital.

Как дефинирате ролята на HR функцията в трансформационни инициативи и процеси в една компания?

Рада: Промяната и трансформацията са част от ДНК-то на HR функцията по дефиниция. Аз самата виждам себе си като трансформационен мениджър, тъй като през целия ми професионален път съм била ангажирана в инициативи свързани със сериозни преструктурирания, програми за оптимизация на персонала, промени след сливания и придобивания, внедряване на нови процеси и софтуерни приложения, дигитализация, промени в нормативната уредба, както  и много други организационни промени, които съпътстват жизнения цикъл на всяка организация.

През последните 20-тина години HR професията се трансформира генерално, а работата на специалистите се обогати с много нови отговорности и умения. Професията, която започна като администратор на трудови договори и възнаграждения, днес управлява проекти за налагане на работодателската марка, сериозни бюджети за обучения, преструктурирания свързани с придобивания, и стои с увереност на масата заедно с останалите управленски функции. Сухото наименование „човешки ресурси“ се замени с „хора“, а към управлението на хора се добави „култура“ и дори „щастие“. Фокусът се измести от процесите върху хората и техните потребности, в синхрон с тези на организацията.

Едно от доказателствата за това бурно развитие е появата на университетски и сертификационни програми, които подготвят млади специалисти или надграждат уменията на експертите с опит, както и силните професионални общности.  Дори появата на вицове за HR-и също говори за  легитимирането на професията като една от популярните в обществото.

Това естествено развитие кали HR специалистите и ги направи отворени към промяната, адаптивни и с желание да се учат. Често HR отделите са или двигатели, или зад кормилото на сериозни промени.

Какъв синхрон между HR стратегията и общата стратегия на компанията е необходим за постигане на трансформационни цели?

Рада: Известно е, че най-предизвикателният елемент от всеки процес по трансформация или оптимизация, е това да спечелиш хората за промяната в главите и сърцата им. Често съм чувала от колеги, че е по-лесно да внедриш нова технология за милиони, отколкото да запалиш хората да работят с нея.

HR функцията в организацията може да е много полезна при:

  • Планиране на целия процес по управление на промяната
  • Планиране на ресурсите - идентифициране на необходимост от нови ресурси или излишък от такива
  • Дефиниране на комуникационния план
  • Планиране на обучения и други инициативи за подпомагане на процесите на приемане на промяната
  • Идентифициране на посланици на промяната и активиране на лидери на мнение
  • Подпомагане на средния мениджмънт при справяне със съпротиви от страна на хората

 

Смисълът на промяната

За да бъде успешна една трансформация тя трябва да кореспондира на стратегията на организацията, така че хората да виждат ясно нейната цел и смисъл. Резултатите, които иска да постигне организацията трябва да са в синхрон с ценностите, мисията и визията й, както и да няма видимо противоречие с други инициативи. Ако този синхрон липсва или е трудно да бъде разбран, хората няма да могат да открият смисъл и съответно мотивация да приемат и да работят за промяната.

Например, ако организацията поставя като своя ценност отличното обслужване на клиентите, но в същото време оптимизира магазинната си мрежа, то хората  предполагат, че такава оптимизация ще доведе до опашки и съответно до недоволни клиенти. В този случай Програмата за оптимизация на магазинната мрежа трябва да е много добре обоснована и процесите по обслужване на клиенти да са оптимизирани и съответно обяснени на всички засегнати. HR функцията трябва да партнира с комуникационен план и подкрепа на мениджмънта, както и с ресурсно планиране на магазините с повишен обем от клиенти и магазините, които ще освободят или пренасочат персонал.

По какъв начин HR допринася за формирането на корпоративната култура, необходима за подкрепа на трансформационните процеси?

Рада: HR функцията е пазителят и носителят на културата в организацията. Докато висшият мениджмънт е основният двигател на културата, то HR-а структурира средата тя да може да съществува, да се надгражда и да се разпространява по най-добрия за компанията начин.

Изграждането на култура базирана на психологическа сигурност е ключова предпоставка за това как хората в организацията възприемат промените, до колко са склонни да поемат риск, да експериментират, така че да откриват нови и по-добри начини да вършат своята работа. Когато липсва сигурност и доверие в мениджмънта, трансформациите са трудни, а понякога и невъзможни, защото съпротивата срещу промяната е ожесточена. Ако висшият мениджмънт не управлява комуникацията и отношенията в организацията, ако не влияе съзнателно на процесите, които формират културата, то ще компрометира успеха на стратегията си.

И за финал ви оставям с любим мой цитат, който да подчертае колко е критично да поддържаме високо ниво на адаптивност в една организация:

 
„Не оцелява най-силният от вида, нито най-интелигентният, а този, който реагира най-добре на промяната.“

Чарлз Дарвин