Харис Каденич е Маркетинг директор на Manpower Югоизточна Европа. Той е генералист, стратег и професионалист в областта на маркетинга с повече от 17 години опит в създаването и прилагането на маркетингови и бизнес стратегии за различни международни клиенти (P&G, Lactalis, UNDP, Toyota, Sony и др.). Носител на глобалната награда за Най-добра иновация в групата Lactalis и Мениджър на годината в Босна и Херцеговина за 2018 г. Участник в много конференции по маркетинг и лектор във факултети по теми, свързани с маркетинга, иновациите и бизнес стратегиите. Той се присъединява към Manpower, защото вярва в човешкия подход и преоформянето на бъдещата бизнес среда и работната сила. Днес си говорим за това какво е маркетинг в света на човешките ресурси, как се е променил през годините и как да сме успешни в него.
Как се е променил маркетингът в условията на множество световни кризи през последните няколко години?
Маркетингът е "живо същество", което непрекъснато расте, променя се и се развива. Маркетингът днес в сравнение с маркетинга преди 17 години, когато започнах кариерата си в този бранш, не е същата наука или практика. Погледнете например концепцията за 4P и ми напомнете до колко P сме стигнали днес? Изминат е дълъг път от "интуитивното и креативно управление" до "големите данни, автоматизацията и подкрепата на изкуствения интелект". Глобалната пандемия ни изтласка с около 10-20 години напред, по-рано, отколкото се предполагаше. Използването на технологиите промени начина, по който анализираме и планираме, начина, по който изпълняваме кампаниите, и увеличи скоростта на вземане на решения във всички аспекти. Въпреки това човекът остава в центъра на всяко решение. Същото е валидно и за областта на човешките ресурси. А днес тези две науки и практики никога не са били по-близки, следвайки един и същ път в оформянето на бъдещето на бизнеса като цяло.
Какви са особеностите на HR маркетинга? По какво се различава HR маркетингът от другите видове маркетинг? B2C срещу B2B? Как се появи B2H?
Дисбалансът в глобалното предлагане и търсене на продукти, услуги и работна ръка, заедно с явлението "Голямо напускане", поставят ново предизвикателство пред компаниите, независимо дали са големи мултинационални корпорации или местни малки предприятия. В този смисъл маркетингът и човешките ресурси трябваше да обединят усилията си с идеята да създадат напълно различен подход към това какво представляват работодателската и корпоративната марка и какви са нейните ценности. За пръв път в историята тези два отдела имат възможност да променят корпоративните визии, мисии и цели и да въздействат върху това, което наистина има значение за всички заинтересовани страни. Защото днес най-големият актив на компаниите не са златото, петролът, фондовете, парите, а ХОРАТА! HR маркетингът, според определението, има за цел да създаде мощно и положително преживяване на кандидатите. Ето защо аз лично никога не съм вярвал в концепциите B2C или B2B. Всеки успешен маркетинг някога е бил P2P - от хора към хора или от човек към човек.
Днес много се говори за Employer branding (работодателска марка) като най-разпознаваемата част от HR маркетинга. Един маркетинг мениджър с малко опит би създал стратегия от няколко кратки думи: "Дайте на служителите си най-високите заплати на пазара!" и би направил 360-градусова кампания около нея. HR маркетингът обаче знае, че подходът, ориентиран към човека, е много по-сложен по отношение на това какво мотивира всеки един от нас. Бих казал, че основната разлика е в това, че за традиционния маркетинг човекът е просто още един продукт, който рекламирате, докато за HR маркетинга човекът е центърът на вселената, началото и краят на всяка стратегия. Особено в светлината на навлизането на новите поколения (Millennials и Gen Z) и имайки предвид техните нужди, начин на мислене и най-вече с основното им изискване за двупосочна комуникация във всеки аспект от живота им и вземането на решения.
Какви са стъпките, които трябва да предприеме човек, за да направи успешна кариера в областта на HR маркетинга?
За да бъдете разбрани от хората, които взимат решения, а те обикновено са мениджърите и управителите, трябва да говорите на езика на числата и да подкрепяте с резултати и анализи всичко, което правите.
Първо и най-важно е да правите ежедневни проучвания, особено за целевите си групи. Защото, когато познавате своята целева група, тогава знаете какво съдържание да подготвите, кои канали за комуникация да използвате и как да предадете съдържанието на потенциалните клиенти. Не е важно само да познавате кандидатите си, но и компанията си или клиентите си, ако работите в компания за човешки ресурси. Днес на пазара има много играчи в областта на HR комуникацията - Агенции vs Корпорации vs Компании vs ИТ индустрията (с чудесни HR и HR маркетингови стратегии) vs Онлайн хъбове vs Фрийлансъри и т.н.
Съдържанието е кралят в този бизнес, споделянето му е кралицата, а умението да се комбинират автоматизацията и инструментите на изкуствения интелект в анализите за това как да се изберат най-добрите канали за популяризиране на вашето послание е Вселената.
Успехът се изразява в това да поставите човека в центъра и да го защитите от различни неизгоди. А това означава да се погрижите за тяхното финансово благополучие, психическо и физическо здраве, баланс между професионалния и личния живот и бъдеща кариера.