In our focus
Back

Различия във възнагражденията на новоназначени и дългогодишни кадри

В динамичния корпоративен свят възнагражденията за новоназначени и дългогодишни членове на екипите създават необичаен парадокс. От една страна нови попълнения в екипа привличат внимание със своите свежи и актуални умения и е необходимо да бъдат спечелени с конкурентно предложение. От друга страна, дългогодишните служители следва да бъдат ценени за техния богат опит, ангажираност и стабилност в работата с подобаващия комплект от придобивки. Тази комплексна ситуация подчертава сложността в управлението на възнагражденията и пакетите с придобивки в съвременния бизнес, така че да се намери баланс между привличането на нови таланти и посрещането на нуждите на опитни членове на екипа. За да внесе допълнителна яснота в ситуацията и да очертае възможни стратегии за действие, поканихме за коментар Вероника Симова, Мениджър Продажби и Бизнес Развитие от екипа ни.

Защо това е проблем и за кого?

Това основно e проблем за работодателя, но често се превръща в такъв и за самите служители. В случай че действително има разминаване между възнагражденията на новоназначени и съществуващи вече членове на екипа с еднакви отговорности, то подобна информация за различия, дори не съществено високи, може да доведе до сериозна демотивация, дори лична обида и намаляване на ангажираността вътре в екипите.

За хора със значителен принос към организацията и брой години в нея подобно „неравенство“ би могло да носи усещане, че лоялността и опитът им не са адекватно оценени и признати. Според редица проучвания от последните години, макар заплатата да не е основен мотиватор при хора, които са вече част от дадена компания, то тя може да се превърне в демотиватор номер едно в подобни ситуации.

Освен риска от директна загуба на опитни и ценни колеги за компанията, подобна ситуация създава вътрешно напрежение и негативна обстановка в екипа, която може да влоши работната атмосфера и ефективността.

Всички тези фактори подчертават важността на справедливо и прозрачно управление на възнагражденията в организацията, за да се поддържа баланс и да се осигури удовлетворение сред всички членове на екипа.

В кои сектори се среща най-често?

Пандемията ускори преминаването към дигиталните технологии и реорганизацията на работната среда, което обуславя засиленото търсенето на определени специалисти и съответно по-висок темп на покачване на техните заплатите.

Например в сектори като информационните технологии, инженеринга или дигиталния маркетинг, бързите технологични промени могат да създадат постоянна нужда от актуални умения. Това от своя страна влияе на конкурентоспособността на новозаетите и може да изкуши работодателите да имат по-високи предложения към нови членове на екипите.

Индустриите, които изискват специфични научни или медицински умения например, често се сблъскват с предизвикателството да привлекат и задържат висококвалифицирани професионалисти. Затова тук е от особено значение да има ясна и прозрачна политика, която да балансира двете страни на монетата с добри стартови пакети, но преди това, със специфични индивидуални пакети за дългогодишни членове на организациите.           

Кои са успешните стратегии за балансиране на ситуацията, позволяващи на компаниите да са конкурентноспособни на пазара и ефективни в построяването на компенсационните си политики?

Решаването на подобен казус изисква внимателно управление на системите за възнаграждение, за да се отрази адекватно приноса на дългогодишните членове на екипа и да се поддържа баланс между привличането на нови таланти и задържането на опитни професионалисти.

Във всяка успешна организация е от съществено значение ръководството да провежда актуален анализ на тенденции на пазара на труда. Липсата на яснота относно общата пазарна ситуация и стойността на ресурсите в конкретния бизнес води до липса на възможност за адекватно стратегическо планиране и финансова ефективност. 

Важно да се подчертае е, че преразглежданията и постоянни увеличения на възнагражденията за новопостъпилите и настоящи служители не са единствения инструмент в ръцете на работодателите. Нашия съвет към партньорите ни е да подхождат комплексно към решението си и да анализират нуждите и предпочитанията на своите хора, като на тяхна база формират иновативни стратегии:

  • Например, компаниите могат да наемат нови кадри с изнесена администрация. В съответствие със закона, те "не трябва да бъдат поставени в по-лоши условия от щатните служители", но същевременно не е ограничена разлика в положителна посока. Това би могло да бъде приложимо временно решение в ситуация на краткосрочни проекти или кампанийна заетост.
  • Може да се използва услугата на външни експерти "Outsourcing", като се прилага модел на плащане за отработени часове. Този подход предоставя гъвкавост и възможност за по-големи ставки, което може да бъде изгодно за всички страни.
  • За стимулиране на дългосрочна ангажираност в екипите от друга страна, може да се дефинират "Loyalty bonus" системи (бонус за лоялност) като вид стимул. Този бонус обикновено се предоставя на хора, които са в дадената компания за продължителен период от време, като може да бъде предоставен в различни форми - допълнителни парични възнаграждения, акции, почивни дни или други предимства. Целта на "loyalty bonus" е да подкрепи ангажирането на опитни и лоялни хора, както и да ги стимулира да продължат да допринасят за успеха на компанията.

Лидерите на компании осъзнават, че идеята нови хора да получават по-високи нива на възнаграждение спрямо дългогодишните такива, е недобро решение, което би могло да носи пагубни за културата и екипността в компанията последици. И въпреки това, има ситуации, в които до решението се прибягва, поради невъзможност за друго такова за определен период от време. В такъв момент прозрачната и основана на доверие и взаимно уважение комуникация е единственият път към успех.

Друг блог

In our focus

Лидерство в Индустрия 5.0: Как управляваме човешкия капитал в ерата на дигитализацията

В 33-ия епизод на HR Navigator разглеждаме как лидерите адаптират подходите си, за да управляват ефективно човешкия капитал в контекста на Индустрия…
In our focus

HR ролята в играта на „Не се сърди, човече“

HR специалистите балансират между удовлетворение и изисквания. Петя Павлова, People & Culture Partner, споделя как ефективното управление води до…
In our focus

Обратната връзка като инструмент за бизнес успех

През септември разгледахме още една важна тема във видеоподкаста ни HR Navigator: "Обратната връзка като инструмент за бизнес успех". В…
We asked the experts

Екипна динамика в дистанционния или хибриден работен модел - предизвикателства и решения

За предизвикателствата и добрите практики в различните модели на организация на работа поканихме за коментар Евелина Проданова, професионалист в…
Advices for candidates

Как да използваме даването и получаването на обратна връзка като инструмент за професионален успех

Даването и получаването на обратна връзка са ключови елементи за професионалното и личностното развитие в съвременната работна среда. Възприемането…
We asked the experts

Обратната връзка през погледа на един HR експерт

Обратната връзка подобрява мотивацията и ангажираността. Експертният коментар на Антония Щербанова, HR Expert, ще разкрие как да я използваме…
In our focus

Работа в България: Нов живот и нови възможности в София

В уютното фоайе на Hyatt Regency Sofia се срещнахме с Аля и Лия от Индонезия, дошли в България преди 6 месеца за нови възможности.
In our focus

Хибриден модел или работа от разстояние - кое ни прави щастливи?

В новия епизод на HR Navigator обсъждаме: "Хибриден модел или дистанционна работа - кое ни прави щастливи?" и как да създадем здрава…
In our focus

Завоя в тенденциите на пазара на труда - 30-ият Юбилеен Епизод на HR Navigator

През юли отпразнувахме 30-ия епизод на HR Navigator: "Завоя на тенденциите на пазара на труда" – за глобалните събития и иновациите в…
loading-gif