In our focus
Back

Ниска безработица - високи очаквания:успешни стратегии за работодатели

Актуалната безработица в България е 4.6%, като коефициентът при висшистите пада дори до предизвикателните за работодателите 2.0%. В подобна ситуация компаниите често са поставени в неизгодна позиция – свободните хора на пазара на труда са малко, а контра-офертите много. Очакванията на кандидатите съответно се покачват и налагат прилагането на нови стратегии, за тяхното привличане и мотивиране.

Кои са добрите практики от света на бизнеса, които работодателите прилагат в пазар, диктуван от таланти, поканихме да сподели Константин Каменов, мениджър Бизнес Развитие и Продажби от екипа ни.

Какви стратегии прилагат работодателите в пазар с толкова трайно ниски нива на безработица, за да си подсигурят необходимата работна ръка?

Жизнено важно е за компаниите да обезпечават ключовите си позиции, за да подсигурят бизнес успеха и растежа си. А фактът, че талантите “държат козовете“ в преговорите и често разполагат с повече от една работна възможност, не е новост. Затова и находчивите организации в България вече от няколко години стратегически работят за позиционирането си като желани и добри работодатели и градят своята работодателска марка.

Построяването на силен бранд вече се е превърнало в ключов фактор. За целта компаниите прилагат вътрешни стратегии за изграждане на определена фирмена култура, като ги комбинират с маркетингови стратегии, за да покажат на света работната средата, която предлагат. И така се позиционират като желано място за работа в очите на различни професионалисти.  

Други стратегии и инструменти за привличане на желаните хора са предлагането на гъвкави работни условия, както и адаптирани спрямо нуждите социални придобивки. Това са и основните допирни точки между един кандидат и бъдещ работодател.

А какво наблюдаваме като желания от страна на талантите, за да останат дълготрайно част от екипа на дадена компания?

Спечелили състезанието за привличане на даден специалист, компаниите влизат в следващата надпревара – дълготрайната мотивация на хората и дългосрочното им ангажиране. Тук вече новият член на екипа очаква да усети културата и средата, обещана му по време на процеса по наемане.

Затова е важно културата и ценностите на компаниите да не са просто истории, които се разказват, а да се живеят на практика – в ежедневната работа, в различни възможности за растеж и обмен

Наблюдаваме, че при голяма част от партньорите ни, създаването на възможности за професионален и личен растеж се оказва основен метод за дългосрочното ангажиране и мотивиране на хората в компаниите.

На моменти звучи дори клиширано, но поддържането на баланс между работа и личен живот чрез различни инструменти като гъвкави графици, допълнителна отпуска за лични празници и подкрепа при справяне със стрес, са от особено значение.

Как работодателите адресират новите очаквания на хората за развитие и процъфтяване в организациите?

Тук отново се връщаме на темата обучение и развитие. Работодателите, които инвестират в тези посоки, показват ангажимент именно към процъфтяването на хората си, а не просто капитализирането на силните им страни. Възможността за придобиване на нови умения и компетентности спомага талантите да развият своя потенциал, така че да подобрят и последващите си кариерни шансове.

И не на последно място важен аспект е лидерският стил в компанията. Лидерството, което подкрепя творческия подход и насърчава споделянето на идеи, стимулира ангажимента и сътрудничеството, дава именно това пространство за процъфтяване на хората. Работодателите, които приветстват отворен диалог и участие в процесите на взимане на решения, привличат амбициозни таланти, които се чувстват оценени и подкрепени, не просто като служители, а като хора.

Друг блог

In our focus

Лидерство в Индустрия 5.0: Как управляваме човешкия капитал в ерата на дигитализацията

В 33-ия епизод на HR Navigator разглеждаме как лидерите адаптират подходите си, за да управляват ефективно човешкия капитал в контекста на Индустрия…
In our focus

HR ролята в играта на „Не се сърди, човече“

HR специалистите балансират между удовлетворение и изисквания. Петя Павлова, People & Culture Partner, споделя как ефективното управление води до…
In our focus

Обратната връзка като инструмент за бизнес успех

През септември разгледахме още една важна тема във видеоподкаста ни HR Navigator: "Обратната връзка като инструмент за бизнес успех". В…
We asked the experts

Екипна динамика в дистанционния или хибриден работен модел - предизвикателства и решения

За предизвикателствата и добрите практики в различните модели на организация на работа поканихме за коментар Евелина Проданова, професионалист в…
Advices for candidates

Как да използваме даването и получаването на обратна връзка като инструмент за професионален успех

Даването и получаването на обратна връзка са ключови елементи за професионалното и личностното развитие в съвременната работна среда. Възприемането…
We asked the experts

Обратната връзка през погледа на един HR експерт

Обратната връзка подобрява мотивацията и ангажираността. Експертният коментар на Антония Щербанова, HR Expert, ще разкрие как да я използваме…
In our focus

Работа в България: Нов живот и нови възможности в София

В уютното фоайе на Hyatt Regency Sofia се срещнахме с Аля и Лия от Индонезия, дошли в България преди 6 месеца за нови възможности.
In our focus

Хибриден модел или работа от разстояние - кое ни прави щастливи?

В новия епизод на HR Navigator обсъждаме: "Хибриден модел или дистанционна работа - кое ни прави щастливи?" и как да създадем здрава…
In our focus

Завоя в тенденциите на пазара на труда - 30-ият Юбилеен Епизод на HR Navigator

През юли отпразнувахме 30-ия епизод на HR Navigator: "Завоя на тенденциите на пазара на труда" – за глобалните събития и иновациите в…
loading-gif