Новите технологии променят редица сектори и автомобилният е един от онези браншове, в които се наблюдават революционни промени в структурата и същността на съвременните коли, както и в компонентите и логиката на тяхната конструкция. И ако често в контекста на новите автомобили първата ни мисъл е, че те имат различно задвижване, именно електрическо/електрично, то може да се окаже, че това не е най-съществената разлика между колата от този и от миналия век. За мобилността на утрешния ден, мястото на софтуера в купето и ролята на данните в автомобилния бранш поканихме да сподели Ивелин Георгиев, изпълнителен директор на MD ELEKTRONIK.
Може ли да обясните концепцията за софтуерно дефинирани превозни средства и по какво се различават те от традиционните автомобили?
Ивелин: Софтуерно дефинираните превозни средства (SDV) променят автомобилния пейзаж. Подкрепени от усъвършенстван софтуер и изчислителна технология, те използват централизирани контролни единици на домейн за управление на различни системи и компоненти на превозни средства. Характеристиките и функциите се активират предимно чрез софтуер, което прави възможно персонализирането и подобряването на шофирането за потребителите.
В общи линии, софтуерно дефинираното превозно средство се отнася до възможността за надграждане на автомобил през целия му живот, чрез централизирана архитектура, която позволява актуализирането му и интегрирането на нови приложения за подобряване на неговите функции.
Бихте ли споделили някои примери за разработки или иновации в областта на софтуерно дефинираните превозни средства, които се реализират във Враца?
Ивелин: Говорейки за софтуер, следва да подчертаем, че за да се движи автономно един автомобил от бъдещето, всички негови функции трябва да са в непрекъсната кореспонденция помежду си. Това се осъществява от кабелната мрежа, която е кръвоносната система на колата. А ние от MD ELEKTRONIK се занимаваме именно с осигуряване на преноса на данни в системата на автомобила.
Нашите високоавтоматизирани коаксиални кабели могат да предават данни в честотен диапазон до 6 GHz. Това включва честотни канали от радиоприложения до най-новия 5G клетъчен стандарт. Кабелите се използват и за предаване на протоколи за данни, като GMSL, Wi-Fi/Bluetooth и FPD връзки. Те се използват главно за приложения
Какво означава за автомобилната индустрия навлизането на софтуер в самата същност на автомобилите?
Ивелин: Превозните средства от предното поколение не са проектирани за софтуерни и функционални актуализации през целия живот на автомобила, а са предимно хардуерно управлявани, като софтуерът играе второстепенна роля. При SDV (Софтуерно дефинираните превозни средства) софтуерът е в челните редици, определяйки характеристиките и възможностите на автомобила. Този нов вид коли са проектирани да се свързват с интернет, с други превозни средства, инфраструктура и други. Те генерират, събират и анализират огромни количества данни за приложения като предсказуема поддръжка, персонализирани изживявания и автономно шофиране.
Така SDV трансформират не само самите превозни средства, но и цялата автомобилна индустрия. Те раждат нови бизнес модели, предоставяйки на производителите на оригинално оборудване безпрецедентни възможности да се диференцират на силно конкурентен пазар. Променя се и покупката на кола от модел на единична транзакция към структура на повтарящи се приходи за производителя, тъй като интегрираните в автомобила системи, ще могат да бъдат надграждани и подобрявани единствено чрез софтуерна намеса – подобно на актуализацията на апликациите в мобилните ни телефони.
Един от новите бизнес модели, който трябва да се отбележи, е моделът „Превозно средство като платформа“, където автомобилът служи като платно за надграждане на други компании. Например Ford използва платформата MEB (модулна автомобилна платформа за електрически автомобили, разработена от Volkswagen Group и нейните дъщерни дружества) за производството на новия си компактен кросоувър, Ford Explorer. Тук автомобилните компании си сътрудничат с разработчиците на софтуер, за да интегрират различни услуги, като забавление, навигация и електронна търговия, в софтуерната инфраструктура на автомобила.
А каква е основната разлика, която ще забележат шофьорите?
Ивелин: За шофьорите SDV предлагат индивидуално шофиране. Превозните средства могат да бъдат преконфигурирани и актуализирани с нови функции чрез OTA (Over-The-Air) актуализации, елиминирайки необходимостта от физически модификации. ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) или AI асистентите допринасят за пътната безопасност, намалявайки произшествията и гарантирайки благополучието на пътниците.
Освен това, софтуерно дефинираните автомобили могат да оптимизират производителността, горивната ефективност и цялостното изживяване при шофиране, с помощта на AI и машинно обучение, като по този начин повишават удовлетвореността на потребителите и насърчават лоялността към марката.