Иновацията като шанс за успех. Иновацията като устойчиво развитие. Иновацията като необходимост и начин на живот. В последните години, в драматично скоростно променящия се пазар, видяхме множество примери на компании, които „спечелиха“ от кризата, като предложиха иновативни продукти и услуги, променящи пазара и начина ни на живот.
По темата за иновациите в бизнеса разговаряме с Мариян Маринов, Директор Бизнес развитие на „София Тех Парк“ – своеобразния инкубатор на новости на българския пазар.
Кои са важните аспекти за успех в условия на криза?
Историята помни достатъчно примери за световни кризи и как компаниите са преминали през тях, как са оцелели и как са продължили.
Какво се изисква за да оцелееш по време на криза? Моят опит показва няколко основни компоненти:
Какво е необходимо в такива ситуации, за да развием умения за иновиране и така да подобряваме иновативния капацитет на компанията си?
На първо място, нашето безпокойство, че компанията ни е в риск трябва да трансформираме в енергия и ентусиазъм за търсене на нови решения, концепции и продукти, или адаптация на нашата дейност към новите условия. Това би могло да се случи по следните стъпки:
Наскоро разбрахме, че ClubHouse е сред топ 10 на най- иновативните проекти на международните технологични паркове. Какви планове имате за развитието му в бъдеще?
Да, това е вярно. Ние вече го развиваме. В момента текат довършителни дейности по хардуерен ъпгрейд, защото все пак проекта навлезе в по-креативните дигитални области и да предложим разнообразие е важно за нашите клиенти. ClubHouse е създаден за да развива дейностите на София Тех Парк в посока реализирането на мисията на дружеството и в този смисъл – ClubHouse основно работи по популяризирането на иновативни български проекти, хора и компании – такива, които са при нас в Инкубатора и такива, които все още не са станали част от нашата общност. ClubHouse не е само дигитално студио. Той е общност от иноватори. Основахме 14 клуба по интереси, сред които БиоТех Клуб, Дрон Клуб, Клуб изкуствен интелект, Клуб Космос, а в момента договаряме още 3 нови.
Като човек, работещ активно в сферата на иновациите, в сърцето им в София Тех Парк, разкажете на нашите читатели – защо „иновация“ е дума, толкова често споменавана от всички нас?
Може би, защото все още ни звучи екзотично. Но това не е достатъчно. Аз активно работя в посока да превърнем значението на иновациите не в екзотика, а в нещо нормално и дори задължително. Това гарантира предвидимост, устойчивост и непрекъснат успех както на всяка бизнес единица поотделно, така и на цяла икономика. Иновативният ни капацитет предопределя устойчивото ни съществуване и развитие – като индивиди, като стопански единици, като икономики, като цивилизация.