Този месец в рубриката ни "В нашия фокус" поканихме Росена Ценова, Recruitment Excellence Manager, от екипа ни да сподели своите наблюдения и експертиза относно промените в процесите по подбор през тази година. Акцентираме върху ролята на изкуствения интелект, променените очаквания на кандидатите към работодателите, и все по-нарастващото значение на корпоративната култура. Обсъждаме как тези тенденции налагат нови стратегии и подходи в търсенето на работа, подготвяйки ви за успешно навигиране в променливия пазар на труда през 2025 година.
Какви са основните промени в процесите по подбор през 2024 година?
Росена: 2024 година се откроява като една от най-динамичните и изпълнени с трансформации години по отношение на подбора. Навлизането на AI, липсата на квалифицирани кадри и силният конкурентен пазар доведоха до множество промени.
Силната промяна в очакванията на кандидатите към здравословната организационна култура и баланса между работа и личен живот са ключови при избора на работодател.
Изпитанията пред компаниите по отношение на икономическия климат доведоха до още по-критична нужда от бърз, ефективен и оптимизиран процес на подбор.
AI се използва все по-активно от компаниите и се имплементира в различни етапи от процеса, най-често за улесняване на предварителния подбор чрез рейтинг на автобиографии, чатботове и анализ на данни. Това прави подбора още по-предизвикателен за специалистите, защото, освен привличането на кадри, те трябва да се справят и с боравенето с изкуствен интелект и технологии, което също изисква обучение, умения и адаптация.
Кандидатите използват улесненията, които предлагат AI платформите за създаване на автобиографии, в някои случаи дори помощ преди и при интервю. Поради тази причина, реалната преценка, уменията за комуникация и критичен поглед стават все по-важни и незаменими за всеки консултант по подбор.
Как технологиите повлияха на подбора на служителите през изминалата година?
Росена: Засиленaта нужда от ефективно използване на ATS системи за управление на бази с кандидати доведе до ускорено имплементиране и адаптиране на системите за нуждите на бизнеса. Много компании въведоха автоматизирани и улеснени процеси за кандидатстване по вакантни позиции.
Фокусирана стратегия и активно присъствие в социалните медии стават все по-ключови за експертите по подбор. Усети се силен отлив от традиционните платформи за работа, особено що се отнася до професионални и експертни позиции.
Появиха се множество нови платформи за работа, които въведоха максимално улеснен процес по кандидатстване – само с мобилен телефон и дори без задължителна автобиография.
Какви са най-значимите уроци, научени от HR специалистите през тази година?
Росена: Адаптивността е от ключово значение за успешен подборен процес. През тази година често наблюдавахме отказани оферти за работа на финален етап, което е силен показател, че в един конкурентен пазар на труда, освен работодателската марка и предлаганите условия, един от водещите елементи за взимане на решения от страна на кандидатите, е кандидатското преживяване. За кандидатите е изключително важно да получават навременна обратна връзка, да има отворена комуникация и ясен процес. Често кандидатите взимат решение дали биха работили в конкретната компания на база на отношението, което получават в процеса.
От друга страна наблюдаваме често контра оферти от страна на работодателите в опит да задържат ценни служители. Консултирането, умението за преговори и анализ на данни стават все по-важни умения за специалистите, отговарящи за подбора в организацията. Заради голямата динамика на пазара на труда, често се налага специалистите по човешки ресурси да използват данни и статистики, за да могат да въведат нужните промени и да вземат информирано решение при необходимост от промяна на процеса и въвеждане на новости.
Работодателската марка е важен елемент за взимане на решение от страна на кандидатите. За тях е важно да изберат компания с перспектива за развитие и добро позициониране.
Как се очаква да се промени взаимодействието между кандидати и работодатели в контекста на новите технологии през 2025 година?
Росена: През следващата година очакваме още по-засилено влияние на AI технологиите и автоматизациите. Ключово ще бъде умното използване на технологиите и симбиозата с персонализирания и незаменим човешки подход. Колкото повече се използват технологиите, толкова повече кандидатите ценят професионалното отношение и отворена комуникация.
Технологиите са ефективни, бързи и спестяват време, но често при вземането на финално решение кандидатите претеглят внимателно отношението, което са получили в процеса по подбор.
Какви стратегии за подбор планират да приложат компаниите през 2025 година?
Росена: Все повече големите компании отделят време за стратегическо планиране, подобряване на работодателската марка, анализ и въвеждане на технологични иновации в подбора си. Използването на компания експерт в подбора носи все повече ползи. Консултирането и информацията за пазара на труда е ключово предимство за всяка компания.
Задържането, обучението и програмите за развитие са важни не само за кадрите вътре в компанията, но и за привличането на нови.
Синхронът между процеса на подбор, работодателската марка, програмите за обучение и развитие, както и усилията за задържане на таланти, е от решаващо значение за успеха на всеки бизнес.