Как празнува коледните празници по време на пандемия една от най-големите компании, символ на Коледа, какви са трудностите, които се срещат в практиките за сплотяването на екипа от разстояние и как могат да се преодолеят и как да запазим светлината и същината на празниците, независимо от особеността на ситуацията разказва Невян Петров - People & Culture Director в Coca-Cola HBC Bulgaria.
Във времената на дистанционна работа, коледните партита са по-скоро мираж, а празничният дух не застава особено на преден план. Като компания, толкова тясно свързана с Коледата и емоцията, която носи, какви алтернативни начини за празнуване сте създали през последните 2 години?
На първо място, Коледа винаги е била един от символите на Кока-Кола, както, разбира се, и обратното е вярно – за много хора началото на коледните вълнения започва едва когато видят новата реклама на Кока-Кола по телевизията. За нас този период не е просто празничен, а е свързан с много работа и подготовка за коледната ни кампания, в която са включени хора от най-различни отдели. За да съчетаем работата с удоволствието, компанията се грижи в този натоварен период да има приповдигнато настроение, като наблягаме на позитивната комуникация по всички канали - обявяване на различни игри с подаръци, награди, както и промотиране на успехите ни в търговските обекти. Разбира се не пропускаме и коледното настроение в офиса – въпреки че хибридния начин на работа не е ни позволява да се съберем в големи групи, се стремим както всяка година да има необходимата коледна атмосфера.
Факт е, обаче, че и тази година, както повечето големи компании и ние няма да успеем да осъществим традиционното ни коледно парти, въпреки огромното желание да се съберем и да празнуваме. При липсата на това събитие, сме принудени да сме креативни и да измилсляме алтернативни начини, които са съобразени с епидемиологична обстановка, обикновено свързани с активности в по-малки екипи. Като например, решихме да предоставим неизползвания бюджет за коледното парти в ръцете на ръководителите, давайки възможност да се организират събития в тесен кръг за индивидуалните екипи. По този начин даваме свобода на ръководителите да изберат формат на празнуване, който е най-близък до предпочитанията на конкретните служители.
Вие сте компания с хиляди служители. Какви практики прилагате, за да създадете усещане за единност и екипност сред тях, независимо колко много са те?
Много е трудно, още повече във времена на пандемия, когато неформалните контакти са изключително затруднени. Ключовото е да използваме всяка възможност за да си казваме „Благодаря“. В последните 2 години създадохме механизми с които служителите да могат да номинират колеги в различни катеории на база на поведенията, които демонстрират ценностите на компанията. Обикновено в края на годината правим виртуални събития в които обявяваме победителите в различните категории, което създава допълнителен заряд сред служителите. Ако не друго, виртуалната работна среда ни дава възможност да съберем хора от различни краища на страната, а дори и от други точки на света и да си благодарим за добре свършената работа.
Наблюдавате ли промяна на нагласите и очакванията на вашите служители за отпразнуването на празника преди и след пандемията?
Моето лично мнение е, че пандемията по-скоро ни помогна да ценим още повече живия контакт и емоцията от това да сме заедно с колегите и приятелите. Неслучайно казвам и приятелите, защото всички страдаме от липсата на социални контакти не само в работното си ежедневие, а и извън него. Смятам че по-дълготрайни изводи относно нагласите на служителите ще можем да си извадим едва когато загърбим напълно пандемията и се установим в новото нормално.
Весела Коледа!