We asked the experts
Back

Иновацията като част от бизнес стратегията

Много организации изпитват затруднения в интегрирането на иновационни инициативи в бизнес стратегиите си, въпреки добре доказаната корелация между иновациите и добрите бизнес резултати.

Как иновацията се вплита в стратегическото бизнес развитие попитахме Иван Александров, основател и изпълнителен директор на EBAG - иновативна услуга, с която можеш бързо и лесно да изпълниш ежедневия си пазар на хранителни стоки и продукти за дома.

“Дори в дигиталната ера, хората ще останат най-ценният ресурс в организациите“ е цитат от Вашия колега Кирил Лудачки, Мениджър Проекти Логистика и Транспорт. В този контекст, как стимулирате и развивате иновативното мислене в екипите на EBAG?

Иван Александров: Важно е да уточним какво е иновацията за нас. Клиентът винаги безпогрешно разбира, кога една компания мисли за него. От тази гледна точка иновация за нас е създаване на нещо ново, което подобрява преживяването на клиента и улеснява начина му на живот. Затова ние стимулираме нашите служители във всяко нещо, което създават, да мислят, как това помага на клиента. И имаме не малко примери за реализирани идеи, предложени директно от колегите, които ежедневно са в контакт с клиентите ни.

Ако говорим за вътрешни процеси, като иновация разглеждаме предложения за създаване на продукт, процес или услуга, която помага за подобряване на ефективността, ефикасността или конкурентното ни предимство. В момента разработваме такава програма, като първо попитахме в кратко проучване колегите ни какво мислят, какви идеи предлагат, сформирахме работна група и с пилотни малки проекти тестваме реализирането на идеите в цялата компания.

Вярваме, че предложенията за иновации могат да дойдат от всеки служител. Имаме отворени канали за комуникация и така идеите се чуват по-лесно от мениджърите, оценяват се и бързо се осъществяват.

Като говорим за дефиницията на иновации, какво според вас би било иновация във вашия бизнес след 3 години?

Иван Александров: Скоростта, с която се развиват технологиите и променят навиците на потребителите, прави наистина трудно да се прогнозира за три години напред. Преди точно толкова години, когато създадохме нашия голям логистичен център, за да обслужваме по-голям брой клиенти, беше ново за хората да поръчват своите ежедневни покупки за дома онлайн. В момента да поръчваш онлайн пресни плодове и зеленчуци директно от фермата, докато почиваш комфортно на дивана вкъщи, вече е част от нормалното ежедневие на много български семейства.

С 3-годишен хоризонт в EBAG със сигурност ще използваме силата на технологиите и изкуствения интелект, за да правим живота на нашите клиенти по-лесен и забавен, както и за да продължим да бъдем грижовни към природата. Представете си ежедневие, в което не се налага да отделяте време, за да отидете до химическото чистене, например. Вместо това, нашите куриери, докато предават поръчаните от вас покупки, приемат вашите връхни дрехи и по-късно ви ги връщат почистени.

В близките ни планове сме заложили редица мерки за повишаване устойчивостта на услугите ни (повече електрически автомобили, намаляване до минимум на пластмасовите опаковки, събиране от нашите клиенти  и преработване на отпадъци от стъкло). Днес сме доволни, че преработваме хартиените торбички, които клиентите връщат на нашите куриери при следваща доставка.

Важен аспект за нас също е осъществяването на иновативни проекти по цялата верига - от фермите в различни кътчета на страната до вратата на нашите клиенти.

Услугите ви и плановете, които описвате за тяхното развитие, ви отличават като пионери на българския пазар. Каква е формулата за успешно планиране в ситуации, в които правите много неща за пръв път и проправяте път на изцяло нови предложения, непознати до сега за клиентите ви?

Иван Александров: Основен фактор за успешното ни планиране е наличието на ясна дългосрочна визия – какво искаме да постигнем за нашите клиенти, за развитието на бизнес средата и за обществото в което живеем.

Ключов елемент също е балансът между планиране и гъвкавост. Последните месеци показаха, че външната среда може да се променя рязко и в неочаквани посоки. Затова стремежът ни е да сме адаптивни в начина, по който работим всеки ден – от изграждане на гъвкави логистични процеси, които позволяват бързо настройване на по-бърза скорост, до мотивиране на служителите ни на първа линия да работят умно и в синхрон, за да могат да подсказват на ръководството как да бъдем на вълната на очакванията на клиентите.

Накратко казано - Планирането е ключов процес за всеки бизнес, включително и за нашия. Знаем къде искаме да стигнем и работим упорито за това, но сме гъвкави по отношение на пътя т.е. изпълнението на оперативните цели. В това е нашата сила - винаги сме готови да преразгледаме нашите планове, за да постигнем най-доброто за клиентите ни.

Споменахте развитията от последните месеци като пример за ситуация с висока непредвидимост. Как съумявате да синхронизирате бизнес целите с иновационни инициативи именно в такива непредвидими времена?

Иван Александров: Високата непредвидимост от една страна е предизвикателство за бизнеса, от друга дава възможност да тестваме различни концепции и така да разберем какво се харесва на клиентите и какво ще бъде прието или отхвърлено от пазара. Не се страхуваме да експериментираме. Учим се от грешките, за да ставаме все по-добри в това, което правим. Винаги се опитваме да вървим няколко хода напред, като анализираме различни възможности за развитие на определена ситуация.

И на финал, според вас какви иновации трябва да предприемат лидерите в свят след пандемия?

Иван Александров: Mисля, че едно от най-големите предизвикателства в света след пандемията, във вида в който я познаваме в момента, ще бъде как отново да живеем в един хармоничен свят, в който технологиите са в помощ и в подкрепа на хората без да доминират в техния живот. От тази гледна точка иновациите в посока предоставяне на услуги, които отговарят на силно индивидуалните нужди на всеки клиент, ще бъдат от полза на хората. Бизнес лидерите имат нелеката задача да са новатори в създаване на стойностни проекти, които да дават възможности за включване и професионална реализация на различни групи хора като образование, възраст, умения.  По този начин ще допринесем за устойчив растеж след пандемията.

EBAG.bg е иновативна услуга, с която можеш бързо и лесно да направиш ежедневия си пазар на хранителни стоки и продукти за дома. Мисията на компанията е да доставя качествени и разнообразни продукти с бърза доставка в същия ден, като силен акцент има предлагането на български, фермерски, продукти от мандри, бутикови стоки и продукти, които не се предлагат в супермаркетите, а в специализирани магазини.

Друг блог

Попитахме експертите

Защо оnbording-ът е от ключово значение за успеха на бизнеса?

Този месец се потапяме в сърцевината на onboarding процесите, разкривайки тяхното фундаментално значение за стабилността и развитието на всяка…
In our focus

Лидерство в Индустрия 5.0: Как управляваме човешкия капитал в ерата на дигитализацията

В 33-ия епизод на HR Navigator разглеждаме как лидерите адаптират подходите си, за да управляват ефективно човешкия капитал в контекста на Индустрия…
In our focus

HR ролята в играта на „Не се сърди, човече“

HR специалистите балансират между удовлетворение и изисквания. Петя Павлова, People & Culture Partner, споделя как ефективното управление води до…
In our focus

Обратната връзка като инструмент за бизнес успех

През септември разгледахме още една важна тема във видеоподкаста ни HR Navigator: "Обратната връзка като инструмент за бизнес успех". В…
We asked the experts

Екипна динамика в дистанционния или хибриден работен модел - предизвикателства и решения

За предизвикателствата и добрите практики в различните модели на организация на работа поканихме за коментар Евелина Проданова, професионалист в…
Advices for candidates

Как да използваме даването и получаването на обратна връзка като инструмент за професионален успех

Даването и получаването на обратна връзка са ключови елементи за професионалното и личностното развитие в съвременната работна среда. Възприемането…
We asked the experts

Обратната връзка през погледа на един HR експерт

Обратната връзка подобрява мотивацията и ангажираността. Експертният коментар на Антония Щербанова, HR Expert, ще разкрие как да я използваме…
In our focus

Работа в България: Нов живот и нови възможности в София

В уютното фоайе на Hyatt Regency Sofia се срещнахме с Аля и Лия от Индонезия, дошли в България преди 6 месеца за нови възможности.
In our focus

Хибриден модел или работа от разстояние - кое ни прави щастливи?

В новия епизод на HR Navigator обсъждаме: "Хибриден модел или дистанционна работа - кое ни прави щастливи?" и как да създадем здрава…
loading-gif