Дигитализацията в пейрол услугите се отнася до процеса на преход от традиционни методи за обработка на заплати и управление на човешки ресурси към използването на цифровите технологии и софтуерни решения за оптимизация на тези функции. Популярни теми в тази област в последните месеци са електронното трудово досие, както и прехода към електронна трудова книжка. Затова дали е възможна мисия „дигитализация“ в реалността на българския пазар на труда, поканихме да коментира Мирослава Мишева, Deputy Team Leader – Payroll от екипа ни.
1. Една от ключовите думи на нашето време е дигитализация. В какви посоки може да се работи за дигитализация в Payroll процесите?
Мира: Първо следва да отбележим, че подобна трансформация включва няколко различни аспекта, като основните са:
При предприемане на стъпки към дигитализиране на някои от тези или всички процеси, важна предпоставка е създаването и поддържането на електронни трудови досиета на всички служители. Именно те са в основата на дигитализацията на цялостните payroll процеси и позволяват сключване на трудови договори, сключване на допълнителни споразумения към съществуващи трудови договори, заповеди за прекратяване, както и заявления и заповеди за отпуск по дигитален път.
2. Има ли административни или регулативни спънки за това?
Мира: Спънките до момента бяха обвързани с нормативните разпоредби, които изискваха част от документите да бъдат само и единствено на хартиен носител, като например трудовите книжки. На 26.09.2023 г. се гласуваха промени, свързани с електронната трудова книжка и електронното трудово досие, които надграждат съществуващия закон за електронния документ и електронните удостоверителни услуги.
От 01.01.24 г. се предприема и дигитализация на ваучерите за храна. В следващата календарна година те ще бъдат на електронен носител – пластика или виртуална карта, като хартиените ваучери ще спрат да се използват от 30.06.2024 г.
Това са само част от положителните промени, които поетапно премахват административни и регулативните спънки в дигитализацията на процеси и ни доближават до желаното ниво на дигитализация.
3. Какви са плюсовете на използването на електронните трудови досиета?
Мира: Електронната трудова книжка не е нов въпрос. Още през 2016 г. е предвидено част от документите в трудовото досие да се съхраняват в електронен формат. Наредбата за вида и изискванията за създаването и съхраняването на електронните документи в трудовото досие на работника или служителя, приета през 2018 г., създаваше правна възможност част от трудовото досие да се дигитализира.
Резултатите или плюсовете от дигитализацията в администрирането на трудовите досиета, както и на HR процесите са:
4. Защо толкова усилено се говори за формат на електронна трудова книжка?
Трудовата книжка става електронна от 01.06.2025 г. Тя ще бъде част от електронен регистър, поддържан от НАП, като има за цел да улесни и ускори процесите, свързани с трудовата дейност и да подобри достъпа до информация за трудовия стаж, заетите длъжности, професионалната квалификация и др. Тя е обект на усилен интерес и дискусии поради няколко важни фактора и предимства, които тя носи със себе си:
С електронния формат се решава и още един практически проблем, свързан със задържането на трудовата книжка от работодателя при прекратяване на трудовото правоотношение. Кодекса на труда предвижда тя да бъде оформена и върната незабавно на работника или служителя. Тълкувателно решение на ВКС №1 от 2019 г. тълкува думата „незабавно“, като деня, в който работника или служителя представи трудовата книжка на работодателя – в същия ден тя трябва да бъде оформена, заверена и върната на служителя.
Всичко това звучи наистина обнадеждаващо и ние от своя страна гледаме с надежда към 01.06.2024 г., когато трябва да се приеме Наредбата по чл. 62, ал.5 от КТ и тези теоретични ползи да се превърнат в практика в ежедневието ни.