In our focus
Back

Да разберем поколението Z и да се подготвим за поколението Alpha

В съвременния свят на многообразие и технологични промени, поколението Z вече променя стандартната работна среда, доколкото поколението Alpha тепърва предстои да навлезе на пазара на труда и да повлияе на корпоративната култура. За рубриката ни "В нашия фокус" поканихме повече да сподели по темата Мария Динева, Head of Client Success and Strategic Development на Assert International Bulgaria. Тази статия предлага дълбок анализ на това как Gen Z и Alpha влияят на бизнес стратегиите и корпоративните политики, и как компаниите могат да се подготвят за тяхното нарастващо влияние в работната среда. 

През последните няколко години сравненията и дълбокият анализ на генерациите е гореща тема за бизнеса. Разбирането и възприятието за различните поколения с техните принципи, ценности и работна етика са от ключово значение при изграждането на дългосрочни и устойчиви политики. Ако само до преди няколко години основният фокус бе Gen Z и разбирането за тях, то със сигурност вече е необходимо да бъде равно разпределен и към Gen Alpha. Независимо от това, че най-възрастните хора от това поколение са едва на 14 години, стратегически е важно да се подготвим информирано за тяхното навлизане в работната среда и живот. 

1.Какви са възприятията на поколението Z и поколението Alpha за работната среда и корпоративната култура? 

Мария: И двете поколения имат своите отличителни черти, когато говорим за работна среда и корпоративна култура. По-запознати и информирани сме за генерация Z, тъй като голям процент от поколението вече има няколкогодишен работен стаж, докато за Gen Alpha все още сме в етап на проучване. Знаейки, че Gen Z ценят високо политиките за приобщаване, разбиране и социална отговорност, то за най-младото поколение можем да сме почти сигурни, че развитието ще върви в подобна посока с фокус върху екологично съзнание и респективно осъзнатата социална активност и отговорност. 

За разлика от предишни поколенчески двойки в бизнеса, за които историята казва „много по-различни“, Gen Z & Alpha по-скоро ще представят естественото продължение на една добра основа - такава с фокус към индивида и човека като личност. 

2. Какви са ключовите разлики между поколенията Z и Alpha и как тези различия могат да повлияят на обществото и пазара на труда? 

Мария: Разликите при тази двойка са в начина им на израстване - ако “Z” са дигитално адаптивни и бързо възприемащи поради сблъскването им с различни обществени препятствия (COVID-19), то “Alpha” вече биват отглеждани с изкуствен интелект, дигитализирано обучение и установени и сигурни начини на съществуване с технологиите. Своеобразно “Z” е поколението на “преход и стабилизация” в дигиталния свят, докато “Alpha” са онова поколение, което ще оптимизира и надгражда.  Всичко това неизменно ще повлияе на пазара на труда с преструктуриране начина на функциониране на бизнеса и вътрешните организационни структури.  

3. Как могат работодателите да се подготвят за включването на Alpha в работната сила? 

Мария: Работодателите биха могли да се подготвят с информация за ценностите на най-младото поколение, наравно с осъзнатостта и възприятията им за света. Промените в глобален мащаб, които тези две поколения налагат вече са на лице - прилагане на работещи зелени политики като част от бизнес стратегиите, през такива свързани с равенство и права на човека, независимо от неговата раса, пол или вярване.  

Правилата, свързани със социалната отговорност и иновативност, които познаваме до сега, са в миналото - Gen Alpha, подкрепени от Gen Z, ще са тук, за да разчупят и променят текущите вярвания за “правенето на бизнес” и работа с хора. 

Друг блог

In our focus

HR Navigator: Onboarding – бизнес прочит на HR темата

В 34-ия епизод на HR Navigator разгледахме стратегическото значение на onboarding процеса.
In our focus

Какви са основните промени в процесите по подбор през 2024 година?

2024 година се откроява като една от най-динамичните и изпълнени с трансформации години по отношение на подбора.
Попитахме експертите

Защо оnbording-ът е от ключово значение за успеха на бизнеса?

Този месец се потапяме в сърцевината на onboarding процесите, разкривайки тяхното фундаментално значение за стабилността и развитието на всяка…
In our focus

Лидерство в Индустрия 5.0: Как управляваме човешкия капитал в ерата на дигитализацията

В 33-ия епизод на HR Navigator разглеждаме как лидерите адаптират подходите си, за да управляват ефективно човешкия капитал в контекста на Индустрия…
In our focus

HR ролята в играта на „Не се сърди, човече“

HR специалистите балансират между удовлетворение и изисквания. Петя Павлова, People & Culture Partner, споделя как ефективното управление води до…
In our focus

Обратната връзка като инструмент за бизнес успех

През септември разгледахме още една важна тема във видеоподкаста ни HR Navigator: "Обратната връзка като инструмент за бизнес успех". В…
We asked the experts

Екипна динамика в дистанционния или хибриден работен модел - предизвикателства и решения

За предизвикателствата и добрите практики в различните модели на организация на работа поканихме за коментар Евелина Проданова, професионалист в…
Advices for candidates

Как да използваме даването и получаването на обратна връзка като инструмент за професионален успех

Даването и получаването на обратна връзка са ключови елементи за професионалното и личностното развитие в съвременната работна среда. Възприемането…
We asked the experts

Обратната връзка през погледа на един HR експерт

Обратната връзка подобрява мотивацията и ангажираността. Експертният коментар на Антония Щербанова, HR Expert, ще разкрие как да я използваме…
loading-gif