In our focus
Back

Центрове за споделени услуги: нови дестинации за финанси и счетоводство

В ролята си на Ръководител екип –  Финанси и Администрация, Търговия и Маркетинг, Росена Ценова работи всекидневно с клиенти и кандидати, фокусирани в счетоводния и финансовия бизнес. В тази статия Росена споделя причините, поради които България се е превърнала в притегателен център за центровете за споделени услуги, какви са предимствата на работа в тези компании и кои са най-търсените умения сред кандидатите.

Напоследък наблюдаваме активното откриване и разрастване на множество международни центрове за споделени услуги в страната. Какви са причините за тази нестихваща тенденция?

Наистина последните няколко години наблюдаваме силен растеж на центровете за споделени услуги с фокус финансови и счетоводни операции. България се превърна в притегателен център за мултинационални компании, които оптимизират и автоматизират процесите си. Съществуващите центрове увеличават драстично екипите си, също така има нови, които тепърва откриват нови аутосорсинг звена. Забелязва се тенденция новите центрове да са част от компании, които вече са на българския пазар и добре познават начина на функциониране на бизнеса в страната. Има множество други фактори, които благоприятстват да бъдем избрани като дестинация за споделени финансови и счетоводни услуги. Водещи са добрия бизнес климат в България, наличието на квалифицирани кадри, владеещи езици, часова зона, която дава възможността за комуникация с няколко континента. Бързият интернет и добра инфраструктура също  не са за пренебрегване при избор на страната ни.

Качеството на извършена работа благоприятства българските служители да са предпочитани кадри на фона на други пазари, които предлагат аутсорсинг възможности.

Това доведе до голямо търсене на кадри и засили конкуренцията между компаниите в това да предлагат по -добри условия и придобивки. Наблюдаваме драстично повишение на възнагражденията в сектора.

Пандемията промени начина на работа в много компании, голяма част от тях въведоха дигитализация на процесите и възможност за дистанционна работа. Тези процеси още повече насочиха компаниите към това да забързат оптимизацията и създаването на центрове за споделени бизнес услуги.

Наблюдава ли се разлика между длъжностните характеристики на финансовите и счетоводните специалисти, работещи в центрове за споделени услуги и тези, упражняващи дейността си в друг вид предприятия?

Има няколко съществени разлики в организацията на работния процес и разпределяне на отговорностите в център за споделени услуги от една традиционна структура на финансово – счетоводен отдел в компания. В центровете има голямо сегментиране на операциите с цел процесът да бъде по-бърз и да се отхвърля по-голям обем от работа. Отделният специалист има фокус на отговорностите и  това позволява да бъде доста прецизен в работата си. Обикновенов центровете има специалисти, отговарящи само за приходни или разходни платежни документи, други, които са насочени към анализи или изготвяне на финансови доклади и обобщения. Палитрата от позиции е голяма и служителите могат да се насочат към тясна специализация, която ги профилира в това, което правят. Съществуват доста повече възможности за кариерно израстване и рокади в различни направления, за разлика от стандартните отдели, където мениджърска роля заемат основно финансовият мениджър или главният счетоводител.

Кои са най-често търсените меки и технически умения в индустрията?

Владеенето на езици е основно изискване за работа в центрове за споделени финансови услуги. Водещ е английският език, а всеки друг носи допълнително предимство. Висшето образование в областта на финансите и счетоводството също е ключово, не само като натрупани знания, но и като основа за кариерно развитие в този сегмент. В подборния процес за такъв тип компании е важна мотивацията на кандидатите, защото те ще минат през множество обучения и ще имат възможност да се развиват  в структурите на компаниите.

Умението за работа с различни системи и софтуери е важен елемент, тъй като в повечето случаи работата е автоматизирана и се налага бърза адаптация към тези процеси. Освен това се внедряват и различни нови системи, които да облекчат работата на служителите, но и изискват внимание към детайла и допълнителна верификация.

Друго основно умение е комуникативността. На специалистите от такъв тип отдели им се налага да общуват ежедневно с колеги от различни екипи, понякога и на глобално ниво.

Желанието да се придобиват нови знания и умения е ключово. За да стартира работа, един финансов аутсорсинг център се налага да се направи трансфер на процеси и операции, които до момента функционират в други държави. Този период е доста предизвикателен, но често хората, които участват в него трупат ценен опит, който е все по-търсен, заради големия растеж на такъв тип центрове в страната.

Предимства на работа в център за споделени услуги

Работата в такъв тип компания дава много предимства на служителите си. Някои от тях са в комуникация с колеги от цял свят, имат възможност за кариерно израстване и стабилност. Финансовите центрове за споделени услуги предлагат множество социални придобивки и се стремят да развиват своите служители с обучения и програми за удовлетвореност и задържане. Голяма част от тях имат отлични програми за въвеждане на служителите, това е една от причините да са предпочитани от млади таланти, които сега стартират кариерата си в сектора. В доста голяма част от компаниите има възможност за работа от вкъщи и гъвкавост, което е все по-търсено от страна на кандидатите.

Друг блог

Попитахме експертите

Защо оnbording-ът е от ключово значение за успеха на бизнеса?

Този месец се потапяме в сърцевината на onboarding процесите, разкривайки тяхното фундаментално значение за стабилността и развитието на всяка…
In our focus

Лидерство в Индустрия 5.0: Как управляваме човешкия капитал в ерата на дигитализацията

В 33-ия епизод на HR Navigator разглеждаме как лидерите адаптират подходите си, за да управляват ефективно човешкия капитал в контекста на Индустрия…
In our focus

HR ролята в играта на „Не се сърди, човече“

HR специалистите балансират между удовлетворение и изисквания. Петя Павлова, People & Culture Partner, споделя как ефективното управление води до…
In our focus

Обратната връзка като инструмент за бизнес успех

През септември разгледахме още една важна тема във видеоподкаста ни HR Navigator: "Обратната връзка като инструмент за бизнес успех". В…
We asked the experts

Екипна динамика в дистанционния или хибриден работен модел - предизвикателства и решения

За предизвикателствата и добрите практики в различните модели на организация на работа поканихме за коментар Евелина Проданова, професионалист в…
Advices for candidates

Как да използваме даването и получаването на обратна връзка като инструмент за професионален успех

Даването и получаването на обратна връзка са ключови елементи за професионалното и личностното развитие в съвременната работна среда. Възприемането…
We asked the experts

Обратната връзка през погледа на един HR експерт

Обратната връзка подобрява мотивацията и ангажираността. Експертният коментар на Антония Щербанова, HR Expert, ще разкрие как да я използваме…
In our focus

Работа в България: Нов живот и нови възможности в София

В уютното фоайе на Hyatt Regency Sofia се срещнахме с Аля и Лия от Индонезия, дошли в България преди 6 месеца за нови възможности.
In our focus

Хибриден модел или работа от разстояние - кое ни прави щастливи?

В новия епизод на HR Navigator обсъждаме: "Хибриден модел или дистанционна работа - кое ни прави щастливи?" и как да създадем здрава…
loading-gif