
Дигитализацията в пейрол услугите се отнася до процеса на преход от традиционни методи за обработка на заплати и управление на човешки ресурси към използването на цифровите технологии и софтуерни решения за оптимизация на тези функции. Популярни теми в тази област в последните месеци са електронното трудово досие, както и прехода към електронна трудова книжка. Затова дали е възможна мисия „дигитализация“ в реалността на българския пазар на труда, поканихме да коментира Мирослава Мишева, Deputy Team Leader – Payroll от екипа ни.
Мира: Първо следва да отбележим, че подобна трансформация включва няколко различни аспекта, като основните са:
При предприемане на стъпки към дигитализиране на някои от тези или всички процеси, важна предпоставка е създаването и поддържането на електронни трудови досиета на всички служители. Именно те са в основата на дигитализацията на цялостните payroll процеси и позволяват сключване на трудови договори, сключване на допълнителни споразумения към съществуващи трудови договори, заповеди за прекратяване, както и заявления и заповеди за отпуск по дигитален път.
Мира: Спънките до момента бяха обвързани с нормативните разпоредби, които изискваха част от документите да бъдат само и единствено на хартиен носител, като например трудовите книжки. На 26.09.2023 г. се гласуваха промени, свързани с електронната трудова книжка и електронното трудово досие, които надграждат съществуващия закон за електронния документ и електронните удостоверителни услуги.
От 01.01.24 г. се предприема и дигитализация на ваучерите за храна. В следващата календарна година те ще бъдат на електронен носител – пластика или виртуална карта, като хартиените ваучери ще спрат да се използват от 30.06.2024 г.
Това са само част от положителните промени, които поетапно премахват административни и регулативните спънки в дигитализацията на процеси и ни доближават до желаното ниво на дигитализация.
Мира: Електронната трудова книжка не е нов въпрос. Още през 2016 г. е предвидено част от документите в трудовото досие да се съхраняват в електронен формат. Наредбата за вида и изискванията за създаването и съхраняването на електронните документи в трудовото досие на работника или служителя, приета през 2018 г., създаваше правна възможност част от трудовото досие да се дигитализира.
Резултатите или плюсовете от дигитализацията в администрирането на трудовите досиета, както и на HR процесите са:
Трудовата книжка става електронна от 01.06.2025 г. Тя ще бъде част от електронен регистър, поддържан от НАП, като има за цел да улесни и ускори процесите, свързани с трудовата дейност и да подобри достъпа до информация за трудовия стаж, заетите длъжности, професионалната квалификация и др. Тя е обект на усилен интерес и дискусии поради няколко важни фактора и предимства, които тя носи със себе си:
С електронния формат се решава и още един практически проблем, свързан със задържането на трудовата книжка от работодателя при прекратяване на трудовото правоотношение. Кодекса на труда предвижда тя да бъде оформена и върната незабавно на работника или служителя. Тълкувателно решение на ВКС №1 от 2019 г. тълкува думата „незабавно“, като деня, в който работника или служителя представи трудовата книжка на работодателя – в същия ден тя трябва да бъде оформена, заверена и върната на служителя.
Всичко това звучи наистина обнадеждаващо и ние от своя страна гледаме с надежда към 01.06.2024 г., когато трябва да се приеме Наредбата по чл. 62, ал.5 от КТ и тези теоретични ползи да се превърнат в практика в ежедневието ни.