Вход

Споделете

Обратно към блога

Инвеститорите в страната определят бизнес климата като добър, но очакват по-голяма подкрепа от страна на държавата

Ново проучване на Manpower България показва, че според 52% от мениджърите на компании, които са направили значителни инвестиции и са открили нови работни места през последните четири години, инвестиционният климат в България е добър, а една трета от тях го определят като отличен.

България и съседните държави


Основните фактори за положителната им оценка са високото качество на труда (70%), сравнително ниските разходи за него (66%) и лесният достъп до други пазари (64%), както и благоприятният данъчен режим, отличното интернет покритие и конкурентните цени за развитие на бизнес. Едва 6% от анкетираните са посочили политическата и икономическа стабилност на страната като предимство. В същото време почти половината от компаниите, които са развивали дейност в съседни държави през последните пет години, споделят, че бизнес климатът в страната е по-добър в сравнение с този в Румъния, Сърбия, Босна и Херцеговина, Северна Македония и Черна гора.


 


„Резултатите от последното ни проучване недвусмислено показват, че България продължава да бъде атрактивна регионална дестинация за компании, които планират да инвестират в страната или да разширят дейността си. Стратегическото ни местоположение, членството ни в ЕС и развиващата се инфраструктура създават добри условия за развитието на редица сектори като производства и логистика. Освен това лесният достъп до съседни държави позволява на компаниите да привличат работна ръка от тях, за да попълнят дефицитни позиции, като например в сектора на „Информационните технологии””, коментира Мария Стоева, мениджър „Бизнес развитие”, Manpower България.


 


Пазарът на труда – състояние и развитие


Според резултатите от проучването две трети от компаниите успяват да намерят служители за свободните си позиции, а 12% изпитват сериозни трудности да привлекат и задържат таланти, основно в секторите „Туризъм и хотелиерство” и „Строителство и инженеринг”. В същото време приблизително една трета от анкетираните са частично удовлетворени, a всеки десети - изцяло неудовлетворен от качеството на образованието в страната, като изключение правят традиционно силните предмети „Математика”, „Чужди езици”, „Физика” и „Химия”.


 


По отношение на плановете за заетостта през следващите три месеца малко над половината от респондентите не очакват значителна промяна на общия брой наети в техните компании до края на юни 2021 г., докато 26% планират да открият нови работни места, а 16% прогнозират намаление на работната сила.


 


„Според нашите наблюдения бизнес организациите все по-често роботизират и автоматизират работни процеси, използват аутсорсинг услуги и създават нови позиции за хора с по-широк набор от умения. В настоящата ситуация разкриването на нови работни места се случва изключително внимателно и след детайлно планиране на бизнес операции и свързаните с тях разходи,” допълни Мария Стоева.


 


Препоръките на бизнеса


Резултатите от проучването на Manpower България също показват, че едва 16% от инвеститорите в страната намират силна държавна подкрепа за развиване на бизнес дейност, 8% смятат, че тя е задоволителна, а 38% - че е слаба или липсва.



С цел стимулиране на бъдещото икономическо развитие на страната препоръките на инвеститорите са насочени предимно към увеличаване на държавната подкрепа като планиране на образователната система според нуждите на бизнеса, подобряване на процедурите за внос на кадри от трети страни, повече мерки във връзка с пандемията, както и осигуряване на електронно правителство. Сред другите препоръки за подобряване на инвестиционната среда в страната се нареждат и дългосрочни държавни усилия, които да мотивират младите емигранти да се върнат в България, облекчени административни процедури и възможност за бърза комуникация с държавните институции.


 


Проучването „Оценка на бизнес климата за инвестиции в България” на Manpower България беше проведено в периода февруари-март 2021 г. под формата на анкета от 17 въпроса. То включва мнението на мениджъри от най-високо ниво на 51 национални и международни малки, средни и големи компании от 13 индустриални сектора в цялата страна.


 

Пълния анализ и насоки може да намерите тук. ManpowerGroup-business_climate_survey_2021.pdf

23.04.2024

Привличане на работници и специалисти от Индонезия: Кое, Как, Защо

Привличането на международни таланти се превръща във все по-необходима иновативна практика за справяне с недостига на работна сила в страната. Успехът на подобни инициативи силно зависи от наличието на надеждни партньорства за набиране на работници и професионалисти от различни точки на света.

23.04.2024

International Mobility and Recruitment from Indonesia: An Overview

The global business environment is continuously evolving, necessitating reliable partnerships for international mobility and recruitment. Indonesia, with its significant working-age population, has emerged as a key player in this field. This text offers an overview of the factors that contribute to Indonesia's prominence in international mobility, emphasizing factual information and the role of reliable local recruitment partners in this sector.

15.04.2024

HR Screening 2024 - Research on the challenges and responsibilities of the HR function

Now in its fourth year, the HR Screening survey, conducted by Manpower Bulgaria with the partnership of the Bulgarian Association for People Management and Assert International Bulgaria, helps to analyze and track trends in the human resources division.