Вход

Споделете

Обратно към блога

Инвеститорите в страната определят бизнес климата като добър, но очакват по-голяма подкрепа от страна на държавата

Ново проучване на ManpowerGroup България показва, че според 52% от мениджърите на компании, които са направили значителни инвестиции и са открили нови работни места през последните четири години, инвестиционният климат в България е добър, а една трета от тях го определят като отличен.

България и съседните държави


Основните фактори за положителната им оценка са високото качество на труда (70%), сравнително ниските разходи за него (66%) и лесният достъп до други пазари (64%), както и благоприятният данъчен режим, отличното интернет покритие и конкурентните цени за развитие на бизнес. Едва 6% от анкетираните са посочили политическата и икономическа стабилност на страната като предимство. В същото време почти половината от компаниите, които са развивали дейност в съседни държави през последните пет години, споделят, че бизнес климатът в страната е по-добър в сравнение с този в Румъния, Сърбия, Босна и Херцеговина, Северна Македония и Черна гора.


 


„Резултатите от последното ни проучване недвусмислено показват, че България продължава да бъде атрактивна регионална дестинация за компании, които планират да инвестират в страната или да разширят дейността си. Стратегическото ни местоположение, членството ни в ЕС и развиващата се инфраструктура създават добри условия за развитието на редица сектори като производства и логистика. Освен това лесният достъп до съседни държави позволява на компаниите да привличат работна ръка от тях, за да попълнят дефицитни позиции, като например в сектора на „Информационните технологии””, коментира Мария Стоева, мениджър „Бизнес развитие”, ManowerGroup България.


 


Пазарът на труда – състояние и развитие


Според резултатите от проучването две трети от компаниите успяват да намерят служители за свободните си позиции, а 12% изпитват сериозни трудности да привлекат и задържат таланти, основно в секторите „Туризъм и хотелиерство” и „Строителство и инженеринг”. В същото време приблизително една трета от анкетираните са частично удовлетворени, a всеки десети - изцяло неудовлетворен от качеството на образованието в страната, като изключение правят традиционно силните предмети „Математика”, „Чужди езици”, „Физика” и „Химия”.


 


По отношение на плановете за заетостта през следващите три месеца малко над половината от респондентите не очакват значителна промяна на общия брой наети в техните компании до края на юни 2021 г., докато 26% планират да открият нови работни места, а 16% прогнозират намаление на работната сила.


 


„Според нашите наблюдения бизнес организациите все по-често роботизират и автоматизират работни процеси, използват аутсорсинг услуги и създават нови позиции за хора с по-широк набор от умения. В настоящата ситуация разкриването на нови работни места се случва изключително внимателно и след детайлно планиране на бизнес операции и свързаните с тях разходи,” допълни Мария Стоева.


 


Препоръките на бизнеса


Резултатите от проучването на ManpowerGroup България също показват, че едва 16% от инвеститорите в страната намират силна държавна подкрепа за развиване на бизнес дейност, 8% смятат, че тя е задоволителна, а 38% - че е слаба или липсва.



С цел стимулиране на бъдещото икономическо развитие на страната препоръките на инвеститорите са насочени предимно към увеличаване на държавната подкрепа като планиране на образователната система според нуждите на бизнеса, подобряване на процедурите за внос на кадри от трети страни, повече мерки във връзка с пандемията, както и осигуряване на електронно правителство. Сред другите препоръки за подобряване на инвестиционната среда в страната се нареждат и дългосрочни държавни усилия, които да мотивират младите емигранти да се върнат в България, облекчени административни процедури и възможност за бърза комуникация с държавните институции.


 


Проучването „Оценка на бизнес климата за инвестиции в България” на ManpowerGroup България беше проведено в периода февруари-март 2021 г. под формата на анкета от 17 въпроса. То включва мнението на мениджъри от най-високо ниво на 51 национални и международни малки, средни и големи компании от 13 индустриални сектора в цялата страна.


 

Пълния анализ и насоки може да намерите тук. ManpowerGroup-business_climate_survey_2021.pdf

17.03.2021

Talent shortage and employee turnover continue to be the biggest challenges for HR practitioners

ManpowerGroup Bulgaria conducts numerous human capital management studies on a national level. In the context of the ever-changing environment of the labour market key to a successful business are high-level awareness, excellent knowledge of new trends and established practices, and sharing experience.

15.03.2021

Липсата на кадри и текучеството продължават да са най-голямото предизвикателство пред HR практиците

ManpowerGroup България провежда редица изследвания, свързани с управлението на човешкия капитал в страната. В постоянно променящата се среда на пазара на труда високата информираност и отлично познаване на новите тенденции и установени практики, както и споделянето на опит са от ключово значение за успеха на всеки бизнес.

09.03.2021

Предстои 19-тото издание на "Мениджър за един ден"

“Мениджър за един ден” е една от най-значимите инициативи на JA Bulgaria, която цели да даде начало на кариерната реализация на ученици и студенти на възраст между 16 и 23 години, като ги запознава с реалната работа в компании и организации от цялата страна в рамките на един ден. Ежегодно в инициативата се включват над 2000 ученици и студенти като над 1000 биват наети от избраните от тях компании, институции и организации в цялата страна.