Вход

Споделете

Обратно към блога

Инвеститорите в страната определят бизнес климата като добър, но очакват по-голяма подкрепа от страна на държавата

Ново проучване на ManpowerGroup България показва, че според 52% от мениджърите на компании, които са направили значителни инвестиции и са открили нови работни места през последните четири години, инвестиционният климат в България е добър, а една трета от тях го определят като отличен.

България и съседните държави


Основните фактори за положителната им оценка са високото качество на труда (70%), сравнително ниските разходи за него (66%) и лесният достъп до други пазари (64%), както и благоприятният данъчен режим, отличното интернет покритие и конкурентните цени за развитие на бизнес. Едва 6% от анкетираните са посочили политическата и икономическа стабилност на страната като предимство. В същото време почти половината от компаниите, които са развивали дейност в съседни държави през последните пет години, споделят, че бизнес климатът в страната е по-добър в сравнение с този в Румъния, Сърбия, Босна и Херцеговина, Северна Македония и Черна гора.


 


„Резултатите от последното ни проучване недвусмислено показват, че България продължава да бъде атрактивна регионална дестинация за компании, които планират да инвестират в страната или да разширят дейността си. Стратегическото ни местоположение, членството ни в ЕС и развиващата се инфраструктура създават добри условия за развитието на редица сектори като производства и логистика. Освен това лесният достъп до съседни държави позволява на компаниите да привличат работна ръка от тях, за да попълнят дефицитни позиции, като например в сектора на „Информационните технологии””, коментира Мария Стоева, мениджър „Бизнес развитие”, ManowerGroup България.


 


Пазарът на труда – състояние и развитие


Според резултатите от проучването две трети от компаниите успяват да намерят служители за свободните си позиции, а 12% изпитват сериозни трудности да привлекат и задържат таланти, основно в секторите „Туризъм и хотелиерство” и „Строителство и инженеринг”. В същото време приблизително една трета от анкетираните са частично удовлетворени, a всеки десети - изцяло неудовлетворен от качеството на образованието в страната, като изключение правят традиционно силните предмети „Математика”, „Чужди езици”, „Физика” и „Химия”.


 


По отношение на плановете за заетостта през следващите три месеца малко над половината от респондентите не очакват значителна промяна на общия брой наети в техните компании до края на юни 2021 г., докато 26% планират да открият нови работни места, а 16% прогнозират намаление на работната сила.


 


„Според нашите наблюдения бизнес организациите все по-често роботизират и автоматизират работни процеси, използват аутсорсинг услуги и създават нови позиции за хора с по-широк набор от умения. В настоящата ситуация разкриването на нови работни места се случва изключително внимателно и след детайлно планиране на бизнес операции и свързаните с тях разходи,” допълни Мария Стоева.


 


Препоръките на бизнеса


Резултатите от проучването на ManpowerGroup България също показват, че едва 16% от инвеститорите в страната намират силна държавна подкрепа за развиване на бизнес дейност, 8% смятат, че тя е задоволителна, а 38% - че е слаба или липсва.



С цел стимулиране на бъдещото икономическо развитие на страната препоръките на инвеститорите са насочени предимно към увеличаване на държавната подкрепа като планиране на образователната система според нуждите на бизнеса, подобряване на процедурите за внос на кадри от трети страни, повече мерки във връзка с пандемията, както и осигуряване на електронно правителство. Сред другите препоръки за подобряване на инвестиционната среда в страната се нареждат и дългосрочни държавни усилия, които да мотивират младите емигранти да се върнат в България, облекчени административни процедури и възможност за бърза комуникация с държавните институции.


 


Проучването „Оценка на бизнес климата за инвестиции в България” на ManpowerGroup България беше проведено в периода февруари-март 2021 г. под формата на анкета от 17 въпроса. То включва мнението на мениджъри от най-високо ниво на 51 национални и международни малки, средни и големи компании от 13 индустриални сектора в цялата страна.


 

Пълния анализ и насоки може да намерите тук. ManpowerGroup-business_climate_survey_2021.pdf

05.05.2021

Career expectations of young talents - results and perspectives

On 19.05, as part of an online discussion, we will present and comment with the HR leaders of Telus International Eupore, Coca Cola HBC, Lidl Bulgaria, Nova Broadcasting Group, Tuk-Tam, Unicredit Bulbank and Nestle on the results of our latest survey, dedicated to the career expectations of Bulgarian students.

29.04.2021

Кариерните очаквания на младите таланти - резултати и перспективи

На 19.05 в рамките на онлайн дискусия ще представим и коментираме с HR лидерите на Telus International Europe, Coca Cola HBC, Lidl България, Nova Broadcasting Group,Тук-Там, Unicredit Bulbank и Nestle резултатите от последното ни проучване, посветено на нагласите на българските студенти.

26.04.2021

Ironbridge Associates and ManpowerGroup Bulgaria are building a Shared Service Centre of Excellence

As a next step in their partnership, Ironbridge Associates Limited and ManpowerGroup Bulgaria are announcing the launch of a Shared Service Centre of Excellence.