Вход

Споделете

Обратно към блога

Инвеститорите в страната определят бизнес климата като добър, но очакват по-голяма подкрепа от страна на държавата

Ново проучване на ManpowerGroup България показва, че според 52% от мениджърите на компании, които са направили значителни инвестиции и са открили нови работни места през последните четири години, инвестиционният климат в България е добър, а една трета от тях го определят като отличен.

България и съседните държави


Основните фактори за положителната им оценка са високото качество на труда (70%), сравнително ниските разходи за него (66%) и лесният достъп до други пазари (64%), както и благоприятният данъчен режим, отличното интернет покритие и конкурентните цени за развитие на бизнес. Едва 6% от анкетираните са посочили политическата и икономическа стабилност на страната като предимство. В същото време почти половината от компаниите, които са развивали дейност в съседни държави през последните пет години, споделят, че бизнес климатът в страната е по-добър в сравнение с този в Румъния, Сърбия, Босна и Херцеговина, Северна Македония и Черна гора.


 


„Резултатите от последното ни проучване недвусмислено показват, че България продължава да бъде атрактивна регионална дестинация за компании, които планират да инвестират в страната или да разширят дейността си. Стратегическото ни местоположение, членството ни в ЕС и развиващата се инфраструктура създават добри условия за развитието на редица сектори като производства и логистика. Освен това лесният достъп до съседни държави позволява на компаниите да привличат работна ръка от тях, за да попълнят дефицитни позиции, като например в сектора на „Информационните технологии””, коментира Мария Стоева, мениджър „Бизнес развитие”, ManowerGroup България.


 


Пазарът на труда – състояние и развитие


Според резултатите от проучването две трети от компаниите успяват да намерят служители за свободните си позиции, а 12% изпитват сериозни трудности да привлекат и задържат таланти, основно в секторите „Туризъм и хотелиерство” и „Строителство и инженеринг”. В същото време приблизително една трета от анкетираните са частично удовлетворени, a всеки десети - изцяло неудовлетворен от качеството на образованието в страната, като изключение правят традиционно силните предмети „Математика”, „Чужди езици”, „Физика” и „Химия”.


 


По отношение на плановете за заетостта през следващите три месеца малко над половината от респондентите не очакват значителна промяна на общия брой наети в техните компании до края на юни 2021 г., докато 26% планират да открият нови работни места, а 16% прогнозират намаление на работната сила.


 


„Според нашите наблюдения бизнес организациите все по-често роботизират и автоматизират работни процеси, използват аутсорсинг услуги и създават нови позиции за хора с по-широк набор от умения. В настоящата ситуация разкриването на нови работни места се случва изключително внимателно и след детайлно планиране на бизнес операции и свързаните с тях разходи,” допълни Мария Стоева.


 


Препоръките на бизнеса


Резултатите от проучването на ManpowerGroup България също показват, че едва 16% от инвеститорите в страната намират силна държавна подкрепа за развиване на бизнес дейност, 8% смятат, че тя е задоволителна, а 38% - че е слаба или липсва.



С цел стимулиране на бъдещото икономическо развитие на страната препоръките на инвеститорите са насочени предимно към увеличаване на държавната подкрепа като планиране на образователната система според нуждите на бизнеса, подобряване на процедурите за внос на кадри от трети страни, повече мерки във връзка с пандемията, както и осигуряване на електронно правителство. Сред другите препоръки за подобряване на инвестиционната среда в страната се нареждат и дългосрочни държавни усилия, които да мотивират младите емигранти да се върнат в България, облекчени административни процедури и възможност за бърза комуникация с държавните институции.


 


Проучването „Оценка на бизнес климата за инвестиции в България” на ManpowerGroup България беше проведено в периода февруари-март 2021 г. под формата на анкета от 17 въпроса. То включва мнението на мениджъри от най-високо ниво на 51 национални и международни малки, средни и големи компании от 13 индустриални сектора в цялата страна.


 

Пълния анализ и насоки може да намерите тук. ManpowerGroup-business_climate_survey_2021.pdf

12.05.2022

MANPOWERGROUP SOFIA WITH A NEW BOUTIQUE OFFICE IN GORA BUSINESS CENTER

The last working day of the week for the team of ManpowerGroup Bulgaria is also the first one in the brand new in the center of Sofia. GORA Business Center is now the new home of the company, offering a convenient location in close proximity to Paradise Center and is fully compliant with the views and credo of Manpower SEE.

12.05.2022

ManpowerGroup София с нов бутиков офис в GORA-та

Последният работен ден от седмицата за екипа на ManpowerGroup България е и първият работен ден в новия централен офис на организацията в София. Бизнес център GORA се превръща в дома на нашата компания, предлагащ удобна и комуникативна локация в непосредствена близост до Paradise Center и изцяло отговарящ на вижданията и кредото на ManpowerGroup SEE.

01.04.2022

The first regional survey “Salaries and additional benefits – trend research” (SATR 2022) by ManpowerGroup SEE

Now that the SATR survey has become regular in Bulgaria, the first regional "Salaries and additional benefits – trend research" (SATR H1/2022) is already a fact. It was prepared by all the countries in ManpowerGroup SEE – Bulgaria, Serbia, Slovenia, Croatia, Bosnia and Herzegovina. The study aims to compare the five countries in the cluster and the different business sectors.