"Каква е ролята на HR специалистите/отделите в компаниите?" и "Какви са предизвикателствата пред тях днес?" бяха двата основни въпроса пред HR Screening 2021, който проведохме в периода януари-март 2021г.
Целта на проучването е да предостави актуални данни за състоянието на HR сектора в България и на тяхна база да бъдат предложени и приложими решения, които да допринесат за по-високата ефективност на организациите, както и на самите HR отдели.
Най-важни заключения от проучването могат да бъдат обощени в три основни точки:
- Липсата на кадри и текучеството продължават да са най-голямото предизвикателство пред HR практиците.
Работата с международни екипи и политики по човешки ресурси също намира място в Топ 5 на предизвикателствата. Повече от 2/3 от респондентите, работещи в международни организации, споделят, че работата им е в пряка зависимост с HR политики и мениджмънт извън страната.
Споделянето на добри практики, използването на опита на други държави и отговарянето на международни стандарти са предпоставки за добро качество на управление на човешкия капитал. От друга страна, подобен начин на работа би могъл да донесе със себе си и негативи като липса на адаптивност към спецификите на локалните пазари, недостатъчна възможност за решения, съобразени със спецификата на конкретната държава, и дори блокиране на креативността у локалните HR практици.
- 73% от респондентите посочват, че намират функцията на HR отделите в компаниите си не просто като подпомагаща, а като неразделна част от бизнеса;
- 78% от анкетираните потвърждават, че HR отделът се откроява като силен стратегически партньор за бизнеса или оказва въздействие върху работата на компанията;
Въпреки идентифицираната стратегическа роля на HR практиците, останалите данни от проучването показват, че често реалната им функция в компаниите е с основно оперативна насоченост.
За да бъде преодоляно това противоречие и успешно да бъдат адресирани основните предизвикателства пред HR професионалистите в лицето на липсата на кадри и текучеството, препоръките на Manpower България са:
- Целенасочена стратегическа работа по изграждане и запазване на отлична работодателска марка като механизъм за справянето с постоянния недостиг на кадри.
- Разработване на конкурентна вътрешна програма за задържане и развитие на таланти с цел преодоляване на текучеството и успешното дългосрочно задържане на персонал – фактори от ключово значение за успеха на бизнес операциите.
- Опертивните задачи и ежедневни функции не следва да изместват фокуса от стратегическите и основополагащи такива. Активната работа с доверен външен партньор за аутсорсване на тромави, повтаряеми, оперативни процеси е ключ към освобождаване на достатъчно време и ресурс за изпълнение на стратегическите функции на HR отдела като позициониране на работодателската марка, планиране и развитие на човешкия капитал.