Вход

Споделете

Обратно към блога

Липсата на кадри и текучеството продължават да са най-голямото предизвикателство пред HR практиците

ManpowerGroup България провежда редица изследвания, свързани с управлението на човешкия капитал в страната. В постоянно променящата се среда на пазара на труда високата информираност и отлично познаване на новите тенденции и установени практики, както и споделянето на опит са от ключово значение за успеха на всеки бизнес.

"Каква е ролята на HR специалистите/отделите в компаниите?" и "Какви са предизвикателствата пред тях днес?" бяха двата основни въпроса пред HR Screening 2021, който проведохме в периода януари-март 2021г. 


 


Целта на проучването е да предостави актуални данни за състоянието на HR сектора в България и на тяхна база да бъдат предложени и приложими решения, които да допринесат за по-високата ефективност на организациите, както и на самите HR отдели.


 


 Най-важни заключения от проучването могат да бъдат обощени в три основни точки:



  • Липсата на кадри и текучеството продължават да са най-голямото предизвикателство пред HR практиците.



Работата с международни екипи и политики по човешки ресурси също намира място в Топ 5 на предизвикателствата. Повече от 2/3 от респондентите, работещи в международни организации, споделят, че работата им е в пряка зависимост с HR политики и мениджмънт извън страната.


 


Споделянето на добри практики, използването на опита на други държави и отговарянето на международни стандарти са предпоставки за добро качество на управление на човешкия капитал. От друга страна, подобен начин на работа би могъл да донесе със себе си и негативи като липса на адаптивност към спецификите на локалните пазари, недостатъчна възможност за решения, съобразени със спецификата на конкретната държава, и дори блокиране на креативността у локалните HR практици.


 



  • 73% от респондентите посочват, че намират функцията на HR отделите в компаниите си не просто като подпомагаща, а като неразделна част от бизнеса;

  • 78% от анкетираните потвърждават, че HR отделът се откроява като силен стратегически партньор за бизнеса или оказва въздействие върху работата на компанията;


Въпреки идентифицираната стратегическа роля на HR практиците, останалите данни от проучването показват, че често реалната им функция в компаниите е с основно оперативна насоченост.


 


За да бъде преодоляно това противоречие и успешно да бъдат адресирани основните предизвикателства пред HR професионалистите в лицето на липсата на кадри и текучеството, препоръките на ManpowerGroup България са:



  • Целенасочена стратегическа работа по изграждане и запазване на отлична работодателска марка като механизъм за справянето с постоянния недостиг на кадри.


  • Разработване на конкурентна вътрешна програма за задържане и развитие на таланти с цел преодоляване на текучеството и успешното дългосрочно задържане на персонал – фактори от ключово значение за успеха на бизнес операциите.


  • Опертивните задачи и ежедневни функции не следва да изместват фокуса от стратегическите и основополагащи такива. Активната работа с доверен външен партньор за аутсорсване на тромави, повтаряеми, оперативни процеси е ключ към освобождаване на достатъчно време и ресурс за изпълнение на стратегическите функции на HR отдела като позициониране на работодателската марка, планиране и развитие на човешкия капитал.

Пълния анализ и насоки може да намерите тук. HR_Screening2021-ManpowerGroupBulgaria.pdf

30.03.2021

Инвеститорите в страната определят бизнес климата като добър, но очакват по-голяма подкрепа от страна на държавата

Ново проучване на ManpowerGroup България показва, че според 52% от мениджърите на компании, които са направили значителни инвестиции и са открили нови работни места през последните четири години, инвестиционният климат в България е добър, а една трета от тях го определят като отличен.

17.03.2021

Talent shortage and employee turnover continue to be the biggest challenges for HR practitioners

ManpowerGroup Bulgaria conducts numerous human capital management studies on a national level. In the context of the ever-changing environment of the labour market key to a successful business are high-level awareness, excellent knowledge of new trends and established practices, and sharing experience.

09.03.2021

Предстои 19-тото издание на "Мениджър за един ден"

“Мениджър за един ден” е една от най-значимите инициативи на JA Bulgaria, която цели да даде начало на кариерната реализация на ученици и студенти на възраст между 16 и 23 години, като ги запознава с реалната работа в компании и организации от цялата страна в рамките на един ден. Ежегодно в инициативата се включват над 2000 ученици и студенти като над 1000 биват наети от избраните от тях компании, институции и организации в цялата страна.