Вход

Споделете

Обратно към блога

Проучване на ManpowerGroup България „Четвъртата вълна на COVID-19

Компаниите и заетите в страната очакват ново замръзване на бизнеса до края на годината; работодателите обмислят мерки как да запазят служителите си.

Днес ManpowerGroup България обяви резултатите от своето проучване „Четвъртата вълна на COVID-19”, в което 185 компании и 366 служители от всички бизнес сектори и региони на страната споделят своите очаквания и опасения, свързани с евентуална нова ситуация, повлияна от епидемията.


 


Данните показват, че 61% от работодателите и 76% от заетите очакват отделни индустрии и бизнес функции да преустановят дейност през последното четиримесечие на годината. Единствените сектори с оптимистична прогноза са „Информационни технологии”, „Аутсорсинг на бизнес процеси”, „Консултантски услуги” и „Търговия и бързооборотни стоки” (под 5% от респондентите), а най-големи притеснения от евентуално затваряне споделят организациите (75%) и служителите (50%) в сектор „Туризъм, хотелиерство и ресторантьорство”.


 


COVID-19 продължава да диктува динамиката на бизнеса средата, а трудно предивидимата ситуация, свързана с нов бум на епидемията, съвсем естествено провокира опасения в много компании и служители за тяхното близко бъдеще. Добрата новина е, че по-голямата част от компаниите в страната вече са въоръжени с различни мерки в случай на временно прекратяване на дейността си и са готови да развият своя бизнес в различна посока, както и да пренасочат служителите си към други проекти или функции в рамките на организацията, за да запазят най-ценния и най-дефицитния си актив,
каза Мария Стоева, мениджър екип „Продажби и бизнес развитие” в ManpowerGroup България.


 


Други ключови резултати от проучването:



  • При евентуално затваряне 31% от работодателите планират да пуснат част или целите си екипи в принудителен отпуск, 10% биха съкратили персонал и само 6% обмислят намаление на месечните възнаграждения и допълнителните придобивки. В същото време цели 43% от анкетираните служители смятат, че нови мерки във връзка с разпространението на COVID-19 ще повлияят на доходите им под формата на по-ниска заплата или по-малко бенефити, една трета от тях се опасяват, че ще бъдат пуснати в принудителен отпуск, а 30% се страхуват, че ще загубят работата си.


 



  • През последното четиримесечие на годината 60% от организациите планират да използват хибриден работен модел. 12% смятат да оставят избора за работа от офиса, от разстояние или и двете изцяло на своите служители, докато 41% от тях искат сами да определят дали и кога да работят в офиса и/или от разстояние.


 



  • 80% от анкетираните компании покриват допълнителни разходи на своите служители при работа от разстояние, като осигуряват офис оборудване (напр. принтер, скенер, офис стол) или възстановяват суми за месечен интернет абонамент. Много малък брой организации поемат и други разходи, напр. за комунални услуги.


 



  • 23% от компаниите, които са претърпели финансови загуби, очакват да се върнат към оптималното ниво на своите печалби около средата на 2022 г., а 15% вярват, че това ще се случи в края на следващата година. В същото време близо 40% от анкетираните служители споделят, че не с отчели отрицателно влияние върху доходите си от труд, а други 12% — че има такова, но те вече са се нормализирали.


 



  • Повечето работодатели (62%) не очакват съществени промени в броя на заетите до края на годината, докато други 24% планират да увеличат числеността с 5-10%. Една четвърт от тях са IT компании, други 22% — производствени, и 15% оперират в сектор „Търговия и бързооборотни стоки“. Компаниите, които споделят планове за увеличение с повече от 10%, са 7% от всички анкетирани работодатели и те оперират основно в секторите „Здравеопазване и фармация“, „Аутсорсинг на бизнес процеси“ и „Информационни технологии“.

Цялото проучване може да намерите тук Covid-19-4th-wave.pdf

06.09.2021

“Fourth COVID-19 wave” – a ManpowerGroup Bulgaria survey

Companies and employees in the country expect a new business freeze by the end of the year; employers are considering measures to retain their employees.

29.09.2021

Нагласите на складовите работници при търсене на работа – блиц проучване на ManpowerGroup България

Складовите служители отчитат размера на възнаграждението като основен мотиватор при избора на работа; онлайн платформите за работа са най-използваният канал при търсенето.

18.08.2021

Evaluation of the challenges faced by Bulgarian business

ManpowerGroup Bulgaria in partnership with Ironbridge Associates offer innovative solutions that drive the transformation,sustainability and optimization of employee performance, business support structures,operating processes, and technology solutions.