Вход

В нашия фокус

22.11.2021

Мария Ангелова

Flexi benefits - Гъвкавост в допълнителните придобивки на работното място

Наближаването на месец декември е време за размисъл,  в който гледаме назад към събитията от изминалата година, но и напред към това, което можем да очакваме през следващата.

Въпреки че никой вероятно не би предвидил хаоса на 2020 и 2021 г., от него можем да видим няколко ключови теми, които ще окажат дълготрайно въздействие върху естеството на работа в различните организации и нагласите на хората в тях. Все повече отговорни компании преразглеждат допълнителните придобивки за своите служители и преминават към гъвкавост и в тази посока. Превръщат ги в личен портфейл за служебни стимули, който всеки член на екипа разходва както прецени. Това е и една от новите тенденции в управлението на хора.

Затова поканихме за коментар по темата “”Flexi benefits” Мария Ангелова, Мениджър „Хора и култура“ в Manpower България.

 

Защо гъвкави придобивки?

В допълнение към финансовите стимули, все повече компании вземат решение да предложат на своите екипи по-голяма гъвкавост относно предимствата на допълнителните придобивки и мотивационни модели. Защо е по-добре придобивките да бъдат “flexible”?

  1. Хората не използват всички стандартни, предлагани от компанията, ползи или най-малко – не са им така необходими, че да ги оценят.
  2. Често компаниите дори не ги комуникират добре – екипите им не знаят какво и как точно биха могли да използват (например от здравната си застраховка).
  3. Хората приемат придобивките си за даденост – така те губят стойността си, а струват немалко на организациите всеки месец.

Примери за стандартни и често срещани придобивки са: ваучери за храна; здравна застраховка; допълнително пенсионно осигуряване; покриване на разходи за транспорт; пари за дрехи; карти за спорт; ваучери при раждане на дете, първи учебен ден, сватба; произведени стоки от компанията и други.

Срещаме обаче и примери за нестандартните допълнителни придобивки, като масаж; детска градина; почасова детегледачка; детски лагери, помощ в домакинска работа; почивки на море или планина; абонаменти за Spotify, iTunes, Netflix, HBO, Storytel, за вестници; сезонни карти за спортни мероприятия; психотерапия; курсове за лични финанси или такива по чужди езици; онлайн курсове, платформи, конференции и събития, до които се осигурява достъп; избор на благотворителни инициативи; ваучери за Spark; доставка на храна при хоум офис; грижа за здравето и външния вид.

Всичко гореизброено има за цел да направи животът на служителите в компанията по-добър.

 

Това звучи чудесно, но не и лесно. Как се организира този процес в компанията?

Преди всичко с допитване до хората – кратка анкета би могла да спести много финансови ресурси, а в същото време да увеличи удовлетвореността на служителите от грижата за тях. След това с качествен анализ и събиране на достатъчно доставчици за различните видове услуги за хора на различни възрасти, пол, семеен статус, с разнообразни интереси и нужди.

Важна е също така внимателна подготовка на бюджета и отделяне на необходимото време за администрация – повишената администрация всъщност е единственият негатив на програмите flexi benefits, в сравнение с предлагането на стандартни, фиксирани придобивки. Специалистите по HR могат да бъдат много улеснени ако изберат подходяща платформа за администриране, която може да спести много от административната тежест и да направи програмата удобна за използване от служителите.

Следва подготовка на правилното отчитане – напр. в системата придобивките са с фиксирана цена на служител. Всеки път когато фитнесите затворят и картите за спорт са деактивирани, после започват компенсации, карти на по-ниска цена, защото не се използват цял месец. Всичко това не може да се отрази в системата, защото е еднократно, но трябва да се осчетоводи коректно, за да се засече с фактурата. 

Накрая е важно да бъде направена преоценка на програмата след определен период от време, например 6 месеца. Следва да се провери доколко доволни са служителите и как да подобрим програмата – финансово или като изпълнение.

За всяка уважаваща себе си организация е важно да бъде ориентирана към хората и да поставя  тяхното преживяване в центъра на усилията си, така че да получи от тяхна страна висока ангажираност и удовлетворение – обичайно движещи се ръка за ръка.

 

Какви са предимствата и заслужава ли си HR хората да се ангажират с организация на flexi benefits програма?

Категорично да, а тук ще разгледам няколко най-добри причини да предложим на служителите си гъвкави предимства:

  • Повишена ангажираност - Коя компания не иска служители, които са силно ангажирани? Те са по-щастливи, по-продуктивни и е по-вероятно да станат посланици на марката.
  • Повишена ефективност - Продуктивните служители подобряват ефективността на компанията Как създавате щастливи и ангажирани служители? Един от ключовите начини за постигане на щастието на екипите са ползите от гъвкавите допълнителни придобивки.
  • Подобрена организационна култура - На все по-конкурентния пазар на труда привличането на таланти е предизвикателство за повечето организации. Въпреки че може да има много причини кандидатът да избере един работодател пред друг, фирмената култура играе ключова роля. Положителната организационна култура е от решаващо значение за удовлетвореността, задържането и привличането на нови таланти, които да се чувстват подкрепяни и ценени.
  • Добра работодателска марка - Положителната култура на работното място и гъвкавото предлагане на допълнителни придобивки спомага развитието на работодателска марка. По този начин ценностите на съответната компания резонират в служителите. Онези от тях, които са щастливи и ангажирани, са по-склонни да станат посланици на марката и да разпространяват положителна информацията за организацията в социалните мрежи или сред личните си контакти.

 

Работата играе важна роля за нашето щастие и благополучие и може да ни осигури смисъл, цел и социална връзка. Въпреки това, животът и интересите ни извън работата са също толкова важни за нашето щастие и благополучие. Предлагането на гъвкави предимства е чудесен начин да демонстрираме подкрепата си за здравето на хората в организациите ни и за техния толкова важен баланс между работа и личен живот.