Вход

Съвети за Кандидати

30.11.2021

ManpowerGroup Bulgaria

Необходимо ли е мотивационното писмо и какви са алтернативите, с които да се откроите пред работодателите?

Мотивационните писма са популярна част от процеса по подбор от години. Те могат да бъдат отличен способ за кандидатите да се откроят от останалите, както и начин за филтриране на талантите от компаниите и за идентифицикация кои ще бъдат най-подходящите таланти за дадена позиция.

В днешния изключително динамичен и постоянно променящ се свят, темпото, с което компаниите се нуждаят от нови хора, е нараснало драстично, затова и бързото намиране на подходящия човек е от изключителна важност. Поради тези факти, работодателите и рекрутърите нямат времето да разлистват през десетки или стотици мотивационни писма и постепенно се отказват от този модел на кандидатстване. Много от тези, които все още го изискват, не му обръщат достатъчно внимание. Вместо това те се съсредоточават върху автобиографията и опита на кандидата. Същевременно, изискването за мотивационно писмо крие риска да отблъсне и откаже талантите да кандидатстват по съответната обява, дори и да са перфектни за ролята – все пак идеалното мотивационно писмо изисква време и внимание, а ако такива не са му отделени, то по-скоро то има обратен ефект.

За съжаление, мотивационното писмо години наред е служило като допълнителна възможност за персонализиране на дадена кандидатура и подчертаване на мотивите и желанията зад съответния избор. За да се откроят сега, кандидатите трябва да проявят креативност, да променят традиционния формат на автобиографията си или да използват други начини и средства.

Добавете кратко описание в автобиографията си

Един от начините да представите себе си е като добавите кратко описание в началото на CV-то. То представлява няколко изречения, които подчертават вашите качества и умения. Ниво на компетентност, кариерен фокус или друга важна информация - помислете добре на какво точно искате да наблегнете, защото тези няколко изречения могат да бъдат решаващи.

Наблегнете на своите постижения

В допълнение към вашия професионален опит и описанието на заеманите длъжности, можете да включите и водещите постижения от професионалното си развитие и ситуации, в които сте проявили своите най-силни качества и умения. Добавянето на факти и цифри винаги прави впечатление.

Направете връзка към профилите си в социалните мрежи

Добавянето на вашия LinkedIn профил в автобиографията е добра идея. Така работодателят може да се запознае с по-подробна информация за вас. В зависимост от позицията, за която кандидатствате, можете да добавите и линк към вашия Facebook, Instagram, YouTube, та дори и TikTok.

Тук е добър момент да напомним, че работодателите често „поглеждат“ в социалните мрежи на кандидатите, за да си създадат по-добра представа за човека зад кандидатурата. Не забравяйте. Бъдете бдителни за информацията, която качвате и каква част от нея е публично достъпна. Но също така…

Развийте присъствието си в социалните мрежи – особено в LinkedIn

LinkedIn е най-известната мрежа за професионалисти. В днешно време да имате профил в LinkedIn е близо до задължително. Какво да имате предвид, когато създавате или развивате профила си там?

Изберете професионална снимка – Тя е първото нещо, което потребителите и работодателите виждат, а професионалната снимка ще създаде добро първо впечатление. LinkedIn позволява добавянето и на снимка на корицата или снимка за фон, която може да оставите празна, но можете да използвате пространството креативно, за да визуализирате своите кариерни умения и цели с помощта на изображение.

Бъдете активни – Свържете се с познати, които имат профил в социалната мрежа, намерете хора, с които бихте си били взаимно полезни, последвайте страници и компании, които ви интересуват, мотивират, вдъхновяват. LinkedIn предлага на своите потребители и възможността да членуват в отворени и затворени групи по интереси, където да споделят и получават опит и идеи.

Споделяйте, харесвайте и коментирайте интересни, важни и релевантни публикации, за да получите повече публичност и да се отличите пред работодателите.

Получете препоръки и подкрепа – Още от функциите на LinkedIn, които ще ви помогнат да развиете професионалния си профил са функцията за препоръки и тази за подкрепа (endorse). Първата позволява ваши бивши и настоящи работодатели, колеги или съученици да напишат препоръка за вас и за съвместната ви работа (по подобие на тази, която някои компании изискват като част от скрийнинг процеса). По този начин, лесно ще покажете на компаниите, че сте надежден и отговорен човек, който е оставил добро впечатление у хората.

Друга полезна функция е опцията за подкрепяне (endorse)  в различните умения и квалификации, които съответният човек е поставил в своя профил. Помолете своите близки колеги и познати да кликнат плюсчето на всички изброени на профила ви умения – или най-малко на онези, в които считат, че сте отлични.

Най-добрият начин да получите препоръки  и подкрепа е като вие го направите за другите. Ще се изненадате, когато видите колко хора биха върнали услугата!

Използвайте ключови думи – Онлайн маркетингът се върти около ключовите думи. Ключовите думи се използват от множество работодатели, за да отсеят правилните таланти сред море от кандидатури. За целта те използват ATS (Applicant Tracking Systems). Тези системи филтрират близо до 75% от кандидатите. В голяма част от случаите, може кандидатът да е квалифициран и подходящ за свободната позиция, но поради липсата на оптимизирани ключови думи, автобиографията му никога не достига до правилните хора. Често пъти правилните ключови думи се крият в самата обява за позицията, по която мечтаете да работите.

Възползвайте се от новите функции на платформата – В последната година LinkedIn въведе нови, популярни функции, които позволяват още по-голяма креативност на потребителите. Ако искате наистина да се откроите, може би LinkedIn Cover Stories са за вас. То следва подобен формат като сторитата в Instagram и Facebook, но се различава по това, че няма срок на годност от 24 часа. То ще остане във вашия профил докато не решите сами да го изтриете. Имате възможност да създадете интерактивно и персонално представяне с дължина до 30 секунди. Наблегнете на своите кариерни цели и умения, но и покажете истинското си аз. Според проучване на LinkedIn от началото на 2021 г., 76% от запитаните кандидати и рекрутъри в САЩ вярват, че представянето чрез видео е много полезно, а 61% са на мнение, че мотивационното писмо е отживелица.

Други интересни начини, с които със сигурност кандидатурата ви ще събуди интереса в работодателите:

  • Къстъмизиран сайт, илюстриращ вашите професионални постижения и опит
  • Туитър пост
  • Инфографика, следваща професионалния ви път

 

Ако тези варианти са прекалено смели и илюзорни за вас, то поне запомнете едно: задължително е да бъдете в крак с новите технологии, тъй като процесите по подбор на таланти също се менят и актуализират често и това е най-успешният начин да се задържите актуални на пазара.