Вход

Съвети за Кандидати

25.02.2022

ManpowerGroup Bulgaria

“Прегряване“ на работното място: Как да се преборим с тази нова пандемия?

Почти всеки от нас в даден момент от живота си е изпитал чувството и последиците от „прегряването“. Натоварване и стрес на работното място, липса на посока и ясна визия, лоша комуникация с колеги и работодатели са често срещани причини за синдромът „burnout”.

Прегряването може да се отрази негативно на множество, а понякога и на всички аспекти от вашия живот – настроение, мотивация, резултати, комуникация и др. Омаловажаването на това състояние и неразбирането на причините за неговата поява могат да доведат до сериозни последици.

Прегряването на работното място е реален и актуален проблем, който е особено характерен за по-младите поколения (Millennials и Gen Z), но може да засегне всеки един от нас. В последните две години, с оглед на световната пандемия, този проблем е още по-широко разпространен. Какви обаче са основните причини за бърнаут на работното място и как да го избегнем или преодолеем, ще ви разкажем в следващите редове.

 

Защо се случва прегряването?

Причините може да са всякакви и от различно естество.

Когато разберем защо се чувстваме по този начин и какво се крие в корена на проблема, ще можем по-лесно да неутрализираме ефекта от прегряването и да започнем отново да се чувстваме добре и да бъдем продуктивни.

Някои от основните причини за прегряването са:

  • Хаотично и неорганизирано работно място
  • Твърде забързано ежедневие, наситено с постоянен стрес
  • Невъзможност за контрол над собствената програма или други аспекти в работата
  • Липса или затруднение в комуникацията с колеги и мениджъри
  • Силен дисбаланс между работата и личния живот – това може да означава както твърде много работа за сметка на почивка и време със семейството, така и цялостната липса на социален контакт и подкрепа
  • Невъзможност за поставяне на граници

 

Какви са въздействията от прегряването?

В по-голямата си част последствията от прегряването могат да бъдат разделени на два вида: краткотрайни и дълготрайни.

  • Краткотрайни въздействия – Едни от първите симптоми са загубата на интерес, желание и ентусиазъм за извършване на дневните работни задължения и затруднения с фокусирането върху различните проекти, в резултат, на които се понижава цялостната работна ефективност и резултатност.

Състоянието на бърнаут може да ви накара да се чувствате изтощени и без енергия. В някои случаи дори симптомите могат да прераснат във физически такива – главоболие или болки в стомаха, проблеми с кръвното налягане.

  • Дълготрайни въздействия – Колкото по-дълго сте поставени в състояние на прегряване, толкова по-сериозни могат да станат въздействията, както в емоционален, така и във физически аспект. Проучване на Галъпот 2022 г. показва, че 76% от работещите в даден момент са били в състояние на прегряване. По-голямата част от запитаните споделят, че биха си взели болничен, когато се почувстват така, а 23% биха посетили спешното отделение. Проучването също показва, че хората, които често изпитват бърнаут на работното място са 2,6 пъти по-склонни да търсят нова работа.

От изключително значение е да не пренебрегвате чувството на прегряване и да очаквате да изчезне от само себе си. По-добре е да се погрижите за откриването и елиминирането на проблема, за да няма дългосрочни последствия върху вас и кариерата ви.

 

Как да избегнете и преодолеете прегряването?

Подготвили сме списък от няколко лесни стъпки, които можете да следвате, за да подобрите състоянието си и избегнете развитието на бърнаут синдрома.

  • Открийте причината за проблема – Всеки човек е различен и причините и произхода на прегряването могат да бъдат коренно различни. Има ли прекомерно натоварване на работното място? Средата, в която работите хаотична ли е? Има ли сериозен дисбаланс между работата и личния живот? Независимо от какво естество е проблемът и какво го причинява, най-важната първа стъпка за преодоляването му е неговото откриване.
  • Поискайте помощ и изразете мнението си – В дългосрочен план, прикриването на факта, че се чувствате прекалено стресирани или претоварени ще изиграе лоша шега на самите вас. Търсенето на съвети и подкрепа от близки, колеги, а дори и вашия работодател биха ви помогнали да си изградите по-успешна стратегия за делегиране и управление на вашите задължения по начин, който да не води до прекомерно претоварване.
  • Задайте реалистични граници и очаквания за вашите възможности и работно натоварване – Един от най-резултатните начини за преодоляване и избягване на прегряването е задаването на реалистични очаквания. Можете да направите това чрез правилно управление на вашето време, както и чрез създаването на структуриран план за действие, разделен на по-малки части и цели. Тук можете да откриете стъпките, които можете да следвате за създаването на план за личностно развитие, който ще ви помогне за създаването на реалистични цели и крайни срокове и ще ви даде яснота как да ги следвате успешно. Последно, но не на последно място, споделете с вашия работодател, ако смятате, че неговите очаквания за вас и вашата работа са нереалистични.
  • Бъдете проактивни и използвайте свободното си време пълноценно – За да преодолеете синдрома бърнаут и да подобрите своето физическо и психическо здраве, трябва да не се страхувате да промените различни аспекти от своя живот. Въвеждането на някакъв спорт във вашата рутина (тичане, фитнес, йога, упражнения у дома) би помогнал за отърсването от натовареното ежедневие и прочистването на съзнанието. Медитирането, разходките сред природата, започването на ново хоби или активност, която е интересна за вас, също могат да се окажат вашия партньор в борбата с прегряването.

 

Какво могат да направят работодателите?

Компаниите играят важна роля върху благосъстоянието на своите служители и то трябва да бъде сред основните им приоритети. Предоставянето на допълнителни придобивки като безплатни карти за спорт биха могли да мотивират служителите да отделят време за грижа за себе си и „изпускане на парата“. Организирането на разнообразни обучения и тиймбилдинги биха ги научили на нови методи и похвати за справяне с работата и биха били мост към по-лесната и прозрачна комуникация в екипите и между различните нива в йерархията.

Грижата за качествения баланс между работата и личния живот на служителите винаги е била от изключително значение, но в последно време се превръща и в основния фокус на тенденциите в човешките ресурси. Мнозина работодатели предлагат гъвкавост в работното време, работа от вкъщи или дистанционно, а едно от най-иновативните решения, които набират популярност е въвеждането на 4-дневна работна седмица. В този режим на работа решихме да се впуснем и ние от ManpowerGroup България. Стартирахме инициативата с 4-месечен пробен период, по време, на който подготвихме и вътрешно проучване за нагласите и мненията на служителите. Резултатите говорят сами – средна оценка 5,2 (от общо 6) дават хората ни на своя ентусиазъм от работата. Повече от 75% от служителите са доволни или много доволни от настъпилите промени, а 89% отбелязват, че балансът между работата и личния им живот се е подобрил с въвеждането на новия режим на работа. При задържането на служителите също се отчитат положителни промени – 91% от хората в организацията ни виждат себе си като част от компанията и за в бъдеще включително и 41%, които в миналото са обмисляли евентуално напускане на работа в търсене на други възможности. 75% от работещите в компанията са много по-удовлетворени от работата си сравнение с миналата година.

Прегряването или така нареченият „бърнаут“ е сериозен проблем на днешното работещо поколение и на поколението, което тепърва навлиза на пазара на труда. Затова е и важно компаниите да изградят и имплементират работещи политики и да взимат навременни мерки за преодоляването на този проблем за по-здрава, по-удовлетворена, по-ангажирана и по-лоялна работна сила.